در ادامه سلسله یادداشتهای سریالی پیگیری مطالبات رهبری در استان خراسان جنوبی، در قسمت سوم این مطالبات، به مطالبه مقام معظم رهبری به مسئولین و روسای دانشگاهها میرسیم. ایشان در این زمینه فرمودند:
الف) از لوازم پیشرفت این است که خصوصیات ذیل در دانشگاه بوجود بیاید:
1-من چند مدت پیش در دیدار با همین روسا و اساتید دانشگاهها در مورد کاهش رشد علمی تذکر دادم. چندی بعد وزیر نامه نوشت به من و مدارکی را ارسال کرد به همراه آن که ما همچنان داریم رشد می کنیم. بله. ما داریم رشد می کنیم اما حرف بنده در سرعت رشد است، سرعت رشد کاهش یافته است. بله. در رشد در رتبه چهارم دنیا هستیم، لکن این کافی نیست.
اینی که استاد بگوید به دانشجو که تو حقیری، تو کوچکی، هویت و اعتماد به نفس او را بگیری این خیانت است. اینی که استاد با دانشجو بگوید برو به خارج از کشور، اینجا چرا ایستاده ای، این خیانت است. دانشجو در بهترین دانشگاههای کشور درس خوانده است، وقتی موقع استفاده از او برای کشور می شود، از کشور خارج می شود.
چند توصیه دارم:
۱- مسئولان آموزش عالی نگذارند پژوهشگر و نوآور ناامید و خسته شود. این خطر است.
۲- مقالات علمی کشور در جهت نیازهای فلان کشور نباشد، مقالات باید به سمت نیازهای کشور هدایت شود.
۳- کار فرهنگی در دانشگاه یک اصل است. یک کار فرعی و فوق برنامه نیست. کار فرهنگی کنسرت آوردن دانشگاه نیست. میدان را برای دانشجویان و اساتید ارزشی باز کنید. دانشجویان و اساتید انقلابی و ارزشی هم باید نقش آفرینی کنند. از دو سه سال پیش تا الان این جنگ نرم شدتش چند برابر شده است.
موارد فوق مطالباتی است که مقام معظم رهبری از جامعه دانشگاهی داشتهاند. در این زمینه بد نیست به منظور بومی سازی این مطالبات نکات ذیل را بررسی نماییم:
- پیشرفت علمی: در این زمینه باید از دانشگاههای مستقر در بیرجند که علی الخصوص دانشگاههای علوم پزشکی، بیرجند، صنعتی و آزاد جایگاه خود را در پیشرفت علمی کشور مشخص نمایند. این دانشگاهها گزارش عملکردی بدهند که در تولید علم در سالهای اخیر چه وضعیتی داشته اند. تعداد مقالات علمی خروجیشان را مشخص کنند، تا بتوان در مورد عملکرد آنها قضاوت درستی صورت بگیرد.
بصیرت سیاسی: یکی از راههای افزایش بصیرت سیاسی برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی است، مطالبهای که در سالهای اخیر بارها و بارها از سوی ایشان مطرح شده است. دانشگاهها گزارش بدهند که در سالهای اخیر چند کرسی آزاد اندیشی برگزار شده است.
احساس افتخار به هویت ایرانی اسلامی: یکی از مواردی که در دانشگاههای شهرستانها دیده میشود زیر سوال بردن همین هویت است. اساتید دانشگاهی که اکثرا در سالهای گذشته بورس دانشگاههای اروپایی شدهاند به دانشگاهها برگشتهاند و یک نگاه از بالا به پایین دارند و به دیده حقارت به دانشجویان نگاه میکنند. این نگاه را حقیر به شخصه در یکی از دانشگاههای بیرجند که مشغول درس بودهام تجربه کردهام. اساتیدی که از فرنگ آمدهاند پیوسته از خاطرات خود در این کشورها میگویند و سعی در کوچک نشان دادن ایران و ایرانی هستند. هرچند این نگاه همهگیر نیست اما به وضوح قابل رویت است که لازم است این نگاه تغییر پیدا کند و به این اساتید تذکر داده شود. حتی اساتیدی داریم که مکرر در گوش دانشجویان می خوانند که تحصیلات تکمیلی خود را به دانشگاههای خارج از کشور بروند و اگر توانستند حتی در همان کشورها مشغول شوند و برنگردند. اینها مواردی است که باید به جد پیگیری شود چراکه آنچه را که مقام معظم رهبری خیانت نامیدند در همین دانشگاههای بیرجند به وفور دیده میشود.
مورد بعدی دیگر که باید مد نظر قرار بگیرد این است که مقالات علمی دانشگاهها باید در راستای رفع نیازهای کشور باشد. دانشگاههای بیرجند میتوانند این مورد را حتی بومی سازی کرده و در راستای حل مشکلات خراسان جنوبی گامی بردارند. بد نیست در این زمینه دانشگاههای ما یک بیلان کاری بدهند و بگویند چند درصد از مقالات و پایان نامههای تولیدی این دانشگاهها در راستای حل مشکلات استان بوده است. بنده بعنوان یک درس خوانده در این دانشگاهها می توانم ادعا کنم که نزدیک به 90درصد مقالات و پایان نامههای دانشگاهی در موارد غیر بومی کار می شود و درصد بالایی از این موارد نیزحتی به درد کشور نمی خورد و برای مقاله دادن در ژورنالهای خارجی تولید می شوند.
مورد آخر نیز اهمیت بالای کار فرهنگی در دانشگاهها را مطرح می کند. کاری که هم از سوی معاونت فرهنگی دانشگاهها باید صورت بگیرد هم از سوی تشکلهای دانشجویی. در این زمینه مصادیقی را نیز رهبری می فرمایند که عدهای کار فرهنگی کردن در دانشگاهها را با برگزاری کنسرت و امثال اینها اشتباه نگیرند.
سید مصطفی موسوی نژاد
کلمات کليدی: پیشرفت ، مطالبات ، رهبری ، دانشجو ، حقیر ، خیانت ، فتنه ، موسوی نژاد ، خراسان جنوبی، بیرجند، خراسان، خراسان تایم،