به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خراسان تایم؛راهی مهرشهر می شوم تا از مشکلات آسفالت و برخی زیرساخت هایی که هنوز به این قسمت از «مرکز استان» نرسیده! گزارش تهیه کنم. گلایه های مردم زیاد است از بی توجهی به این قسمت شهر اما در بین همه مشکلات، مردم مهرشهر گلایه هایی از شلوغی همیشگی خانه بهداشت هم دارند. یکی از بانوان از گم شدن نتیجه آزمایش خود می گوید که آبان ماه سال قبل برای آزمایش رفته است و بعد از گذشت نزدیک یک سال، جوابی به دستش نرسیده است!
دیگری از گم شدن پرونده اش می گوید و آن یکی از اینکه باید یک روز کامل را برای کنترل قد و وزن فرزندش اختصاص دهد. گلایه های مردم، ما را راهی مرکز بهداشتی درمانی شادروان محسن ملک عادلی می کند.
شلوغی این مرکز را قبل از مشاهده اوضاع داخل به خوبی می توان احساس کرد. عده ای از بانوان با فرزندان خود و یا تنها در حیاط مرکز نشسته اند تا نوبت آنها بشود. داخل مرکز که می شوم بخش های «کلینیک مادر و کودک، مامایی و پزشک» شلوغ ترین قسمت ها هستند.
یکی از بانوان فرزند بی قرارش را روی دستانش تکان می دهد و تلاش می کند که او را آرام کند. انگار گریه اش تمامی ندارد. می گوید از صبح زود بعد از اینکه دخترم را به مدرسه بردم، به مرکز بهداشت آمدم و الان که ساعت نزدیک ۱۱ هست هنوز نوبت من نشده است. از شلوغی مرکز گلایه دارد و ادامه می دهد: هر وقت برای کنترل و قد و وزن فرزندم به مرکز بهداشت می آیم باید چند ساعت منتظر بمانم، امروز هم که نوبت پزشک دارم ظاهرا باید یکی دو ساعت دیگر منتظر بمانم.
به سراغ کارشناسان کلینیک مادر و کودک می روم، اتاق شلوغ است، کارشناسان از مادران می خواهند خودشان نوبت را رعایت کنند که موجبات دلخوری و اعتراض آنها نشود. گویی کارشناسان بخش کلینیک مادر و کودک فرصتی برای تنفس و دقایقی استراحت در طول روز ندارند! در جلوی هر میز ۲-۳ نفر از مادران به همراه فرزندان خود ایستاده اند. از یکی از کارشناسان می خواهم در حین انجام کار به سوالاتم پاسخ بدهد.
می گوید: هر کدام از همکاران کلینیک مادر و کودک گاهی تا ۵۰ نفر را در طول روز پاسخگو هستند و تاکید می کند: بماند که آمار افرادی که تنها یک یا دو سوال دارند و پرونده خود را نمی آورند در این آماری که گفتم، لحاظ نکردم!
وی ادامه می دهد: از سال ۱۳۹۱ در این مرکز مشغول کار هستم، خودم ساکن مهرشهر نیستم اما از تمامی نقاط دور و نزدیک مهرشهر مریض پذیرش می کنیم. وی با تاکید بر نیاز مهرشهر برای راه اندازی یک مرکز بهداشت دیگر می گوید: برخی اوقات تعداد مراجعه کنندگان به اندازه ایست که موجب ناراحتی خود آنها می شود، تعداد مراجعه کنندگان زیاد ولی تعداد کارشناسان ثابت است و از اینکه دیر نوبت آنها می شود، گلایه مند می شوند به همین دلیل اگر یک مرکز دیگر ایجاد شود قطعا مردم خوشحال خواهند شد.
می گوید هم ما «حق» داریم و هم ارباب رجوع، ما نمی توانیم در یک لحظه به دو نفر از مریض ها پاسخگو باشیم و آنها نمی توانند یک روز کامل خود را برای کنترل و یا قد و وزن و واکسن فرزندان خود اختصاص بدهند.
یکی از بانوان مراجعه کننده هم به میان حرف کارشناس می پَرد و با صدای بلند می گوید: برای یک سوال باید ساعت ها منتظر بمانیم؛ چون مرکز شلوغ است تلفنی خیلی کم پاسخگو هستند، حالا تصور کنید اگر بخواهیم برای کنترل و یا پزشک مراجعه کنیم، باید یک روز کامل خود را اختصاص بدهیم!
خط و نشان روابط عمومی مرکز بهداشت بیرجند برای خبرنگار شبستان
به سراغ موذن، مسئول امور اداری مرکز بهداشتی درمانی مهرشهر می روم تا آماری از تعداد مراجعه کنندگان روزانه دریافت کنم، اما موذن تاکید دارد به دلیل تاکید حراست دانشگاه علوم پزشکی استان، رسانه ها برای انجام مصاحبه باید از قبل و با نامه کتبی هماهنگ کنند! شاید بیش از ۱۰ تلفن به مسئولان دانشگاه استان و شهرستان بیرجند می زند تا هماهنگی را انجام دهد تا اینکه آخرین نفر شاملو از همکاران مرکز بهداشت شهرستان او را از انجام مصاحبه نهی می کند. موذن تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن شاملو به کار می گیرد و وقتی ناامید می شود گوشی تلفن را به من (خبرنگار) می دهد؛ شاملو که خود را مسئول روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بیرجند معرفی می کند با ادبیات بسیار ناپسندی از پشت تلفن می گوید «چه کسی به شما اجازه داده است که برای تهیه خبر به این مرکز بروید؟ شما حق انتشار گزارش از این مرکز را ندارید و ... »!! در پاسخ به خط و نشان هایش می گویم: وظیفه یک خبرنگار انتقال مشکلات مردم به مسئولان است و مسئولان هم وظیفه دارند به عنوان خادمان مردم، پاسخگو باشند و تمام تلاش خود را برای حل این مشکلات به کار گیرند.
اما به فاصله نیم ساعت از این مکالمه تلفنی، کارشناس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی با خبرنگار شبستان تماس گرفته و از این ادبیات گفتاری همکار خود در مرکز بیرجند ابراز تاسف کرد و اعلام کرد هماهنگی های لازم برای گرفتن پاسخ این گزارش را با مسئولان مربوطه انجام می دهند.
برای هر ۲۵ هزار نفر یک مرکز جامع خدمات سلامت نیاز است
دکتر جمشید مشایخی جم رئیس مرکز بهداشت بیرجند در گفتگو با خبرنگار
شبستان درخصوص ازدحام مرکز بهداشتی درمانی مهرشهر و درخواست مردم برای راه اندازی یک مرکز دیگر گفت: بر اساس استاندارد برای هر ۲۵ هزار نفر جمعیت باید یک مرکز خدمات جامع سلامت راه اندازی کنیم.
وی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار، جمعیت مهرشهر ۲۴ هزار نفر است، ادامه داد: هم اکنون مرکز جامع خدمات سلامت مهرشهر دارای ۳ پزشک، پرستار تزریقات، ماما، مراقب سلامت و بخش دندانپزشکی است.
دکتر مشایخی گفت: در تلاش هستیم که یک پایگاه سلامت در خیابان حافظ مهرشهر تا ۲ هفته آینده راه اندازی کنیم که در این صورت این مرکز می تواند ۶ هزارنفر جمعیت را تحت پوشش ببرد تا از ازدحام در مرکز شادروان محسن ملک عادلی کاسته شود.
وی راه اندازی این مرکز را از محل اعتبارات طرح تحول سلامت ذکر کرد و افزود: این پایگاه تمام مراقبت های بهداشتی را به گروههای هدف ارائه می دهد و در صورت نیاز مراجعه کننده به پزشک، به مرکز جامع خدمات بهداشتی درمانی ملک عادلی ارجاع می شود.
وی از راه اندازی سیستم نوبت دهی برای مراکز جامع خدمات سلامت استان خبر داد و گفت: این مهم در دست برنامه ریزی است و با تحقق آن، معطلی مردم در مراکز کمتر و بر اساس نظم بیشتری خواهد شد.
شبستان