جلسه شورای شهر بیرجند؛
پیدایش یک شبه شهرکی بدون استاندارد/مهرشهر تنها ماکت یک شهر است
1 آبان 1395 ساعت 18:47
پیدایش یکباره مهرشهر و عدم امکان اجرای استانداردها در این شهرک و ساماندهی دستفروشان از جمله موضوعات مطرح شده در جلسه امروز شورای شهر بیرجند بود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خراسان تایم به نقل از خبرگزاری مهر ؛ صد و هشتاد و دومین جلسه شورای شهر بیرجند امروز با حضور ۹ نفر از اعضای این شورا برگزار شد.
در ابتدای این جلسه مصوبات کمیسیون فرهنگی شورا از جمله نامه اعتراض برخی از هنرمندان بیرجند در خصوص عدم برگزاری جشنواره بیرجند در قاب ایران، درخواست دانشگاه بیرجند برای همکاری شهرداری در جشنواره بین المللی امام رضا(ع) و نامگذاری پارک مهر شهر به نام دکتر بلالی مود مطرح شد.
بررسی مصوبات کمیسیون خدمات شورای شهر بیرجند دستور کار دیگر این جلسه بود که طرح شدن درخواست شهرداری برای واگذاری زمین در بازار روز خیابان غفاری به متقاضیان برای ایجاد غرفه هایی به صورت مشارکتی بحث را به معضل همیشگی دستفروشان و عملکرد ضعیف سازمان میادین و میوه و تره بیرجند کشاند.
وجود دستفروشان چهره شهر را مخدوش کرده است
یکی از اعضای شورای شهر در این رابطه با اشاره به آفت دستفروشی و دوره گردی در بیرجند، گفت: یکی از مصوبات کارگروه امور زیربنایی استان اختصاص بازار روز خیابان غفاری برای سامان دهی دستفروشان بود که اگر قرار است سازه ای در این بازار ساخته شود از آن طرف وظیفه شهرداری در سامان دهی دستفروشان روی زمین باقی می ماند.
مرتضی یزدان شناس با بیان اینکه در حال حاضر وجود دستفروشان چهره شهر را مخدوش کرده است، بیان کرد: یکی از دلایل این افراد نداشتن مکانی برای فروش است.
وی همچنین با انتقاد از عملکرد ضعیف سازمان میوه و تره بار، عنوان داشت: یکی از وظایف این سازمان تامین میوه با قیمت ارزان تر از مکان های دیگر است که این رسالت به خوبی در بیرجند انجام نمی شود.
رد پای نمایشگاه بین اللمللی در بیکاری واحدهای صنفی
این عضو شورای شهر با بیان اینکه این کار به دلیل مسافت زیاد استان با مرکز و مشکلات دیگر قابل انجام نیست، بیان داشت: در بسیاری از استان ها سازمان میوه و تره بار خود به عنوان عامل فروش میوه وارد میدان شده که این کار نیز در استان انجام نمی شود.
یزدان شناس ادامه داد: با این وجود برخی از افراد از خارج استان با شعار بازار روز کالاهایی وارد استان می کنند و پول آن را از استان خارج می کنند که این امر سبب ایجاد فقر و تنش اجتماعی می شود.
وی با بیان اینکه این کار در نمایشگاه بین اللملی نیز اتفاق می افتد، عنوان داشت: با نمایشگاه بین المللی کالای استان های دیگر را به فروش می رسانیم و از آن طرف ۲۷ هزار واحد صنفی استان را بیکار می کنیم از این رو نباید جزیره ای فکر کرد.
وی با اشاره به اینکه محصولات ارائه شده در بازار روز باید ۱۵ درصد با قیمت پایین تر از مغازه های دیگر به فروش رسد که این کار در بازار های روز بیرجند انجام نمی شود، افزود: وقتی که غرفه های این بازارها به مزایده گذاشته می شوند و غرفه ها به فردی واگذار می شود که پول بیشتری بدهد در نتیجه فرد ناچار است به سمت گران فروشی سوق پیدا کند.
تغییر مسیر در خطوط ناوگان اتوبوسرانی مهر شهر
در پاسخ به این سخنان، شهردار بیرجند با اشاره به آغاز طرح سامان دهی دستفروشان در سطح شهر، اظهار کرد: تاکنون حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد این کار انجام شده اما هنوز هم تعداد این افراد زیاد هستند که در همه جای دنیا نیز وجود دارد.
عباسعلی مدیح ادامه داد: بیشتر این افراد به دلیل وضعیت اقتصادی و نداشتن شغل به دست فروشی روی آورده و بیشتر نیز از خود بیرجند و روستاهای اطراف آن هستند.
وی با تاکید بر اینکه قرار نیست تمامی زمین بازار روز خیابان غفاری به احداث غرفه اختصاص یابد، بیان داشت: این بازار دارای مساحتی بالغ بر چهار هزار متر است که می توان بخشی از آن را در اختیار متقاضیان قرار داد.
گفتنی است بعد از طرح نظرات اعضا مصوب شود حدود ۲۵ درصد از بازار روز خیابان غفاری بیرجند برای ایجاد غرفه های مشارکتی در اختیار متقاضیان قرار گرفته به این صورت که احداث غرفه ها با هزینه خود مردم و این هزینه حداکثر ظرف سه سال از اجاره بها غرفه ها کسر و در انتها نیز مالک غرفه ها شهرداری باشد.
موضوع تغییر مسیر در خطوط ناوگان اتوبوسرانی مهر شهر یکی دیگر از مهمترین موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که در این رابطه مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی بیرجند اظهار کرد: سرویس دهی در مهر شهر هر روز با تغییرات زیادی مواجه است.
یداالله غلام پور بیان کرد: در چهار سال پیش که کار خدمت رسانی در این شهرک آغاز شد مهر شهر دارای دو خیابان آسفالته بود.
وی بیان کرد: به همین دلیل محدودیت در خیابان های آسفالته خطوطی برای حرکت اتوبوس ها پیش بینی شده که با توجه به تقاضا و انتقاد بالای مردم نیاز به بازنگری دارد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هفت اتوبوس در محدوده مهر شهر خدمات رسانی می کنند، بیان داشت: طول خط مسیر مهر شهر حدود پنج هزار و ۹۷۰ متر بوده و زمان پیمایش آن ۲۷ دقیقه است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی بیرجند با اشاره به اینکه در حال حاضر دسترسی ضلع شمال بلوار همت مطلوب نیست، عنوان داشت: علاوه بر این در حال حاضر عرض خیابانهای شوشتری و سلمان فارسی کمتر از ۲۰ متر بوده و خیابان امام حسین(ع) نیز از تراکم لازم برخوردار نیست از همین رو باید تغییری در این مسیر انجام شود.
غلام پور اضافه کرد: در مسیر پیشنهادی بلوار امام حسین(ع) از خط حذف و اتوبوس ها با عبور از خیابان امام خمینی تمامی ساکنین بلوار همت را پوشش خواهند داد.
وی با بیان اینکه طبق استاندارد باید اتوبوس از خیابان های شریانی با عرض ۲۰ تا ۳۰ متر عبور کند، بیان داشت: استاندار فاصله ایستگاه ها نیز ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر است.
۹۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی بیرجند تا ۵ سال آینده از رده خارج می شوند
مهدی بهترین یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز در این رابطه گفت: اعتراضات و نامه های مردمی نشان می دهد که بازبینی خطوط ناوگان حمل و نقل عمومی در مهر شهر در گذشته به درستی انجام نشده است.
وی با بیان اینکه همه ما قائل به رعایت استانداردها هستیم اما در شهر بیرجند امکان اجرای استانداردها وجود ندارد، بیان کرد: دو سال گذشته در همین شورا اعلام کردیم که تا پنج سال آینده ۹۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی بیرجند از رده خارج می شوند و شورای ترافیک استان باید بیرجند را دریابد.
یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز با تایید سخنان بهترین در مورد عدم وجود امکان برای رعایت استانداردها در شهر بیرجند، بیان کرد: مهر شهر یک شهر نیست بلکه تنها یک ماکت شهر است و شهرداری در صورتی می تواند استاندارد عمل کند که شهر استانداردی وجود داشته باشد.
اسدالله سلیم با بیان اینکه طرح مهر شهر یک دفعه آمد و شهر شد، بیان داشت: ۱۵ درصد خرابی مهر شهر به دلیل خانه های پیش ساخته ای بود که وجود داشت و دولت نیز به دلیل نارضایتی مردم نمی توانست کاری انجام دهد.
اختصاص دو میلیارد ریال تسهیلات برای اجرای پروژه های درآمد زای شهرداری
وی با انتقاد از اینکه طراحی این شهر مطالعات خوبی نداشته است، افزود: باید در بازنگری طرح تفضیلی آینده از مشاوران بهتری استفاده شود و حتی شورا نیز باید در کمیسیون ماده پنج عضوی داشته باشد که در جلسات گذشته نداشته است.
بعد از اظهار نظر اعضا مصوب شد که فاز نخست تغییرات در مسیر ناوگان اتوبوسرانی مهر شهر اجرا و در مورد فاز دوم نیز بعد از بررسی میزان رضایتمندی شهروندان و بررسی های بیشتر تصمیم گیری شود.
گفتنی است موضوع اختصاص دو میلیارد ریال تسهیلات از سوی سازمان شهرداری ها برای اجرای پروژه های درآمد زا برای شهرداری، واگذاری غرفه ای به پست در ترمینال، بررسی وضعیت ایاب و ذهاب دانشجویان دانشگاه بیرجند از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه امروز شورای شهر بیرجند بود.
کد مطلب: 1124