به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خراسان تایم به نقل از خبرگزاری فارس؛ روزهای اولی که شعارهای مکرر دولت تدبیر و امید برای رفاه مردم و مباحث اقتصادی داده میشد همه باور میکردند تا از منظرههای کهنه و ناخوشایندی که هر روز در خیابانهای شهرمان شاهد آن هستیم کاسته خواهد شد.
با گذشت 3.5 سال از عمر دولت حالا واقعیت میگوید بیاعتنایی دولت در زمینه تخصیص بودجه برای اتوبوسرانیها رنجآور شده است.
وسایل نقلیه فرسوده و به دنبال آن بوی نامطبوع و در بسیاری از موارد پارگی صندلی یا شیشههای بدون دستگیره گواه بر به سر آمدن عمر بخش اعظمی از ناوگان اتوبوسرسانی بیرجند است.
شهروندان از اینکه از سر اجبار باید از این وسایل استفاده کنند گلایه دارند و اعتراض خود را نه تنها در موارد ذکر شده به گوش مسؤولان رساندهاند بلکه از خرابی این دستگاهها نیز شاکیاند.
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی هم امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در بیرجند گفت: تخصیص سهمیه، نسبت به جمعیت شهر صورت میگیرد و در تمام کشور به همین صورت است.
یدالله غلامپور افزود: دولت در 5 یا 6 سال گذشته نتوانسته کمکی برای نوسازی ناوگان انجام دهد و یا اعتباری برای بازسازی اتوبوسها تخصیص دهد.
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری بیرجند میگوید: ناوگان اتوبوسرانی، عمری 9 ساله دارد و وزارت کشور برای هر یکهزار نفر، یک دستگاه اتوبوس به عنوان سهمیه برای یک شهر پیشبینی کرده است.
غلامپور افزود: قدیمیترین اتوبوس در خراسان جنوبی 13 سال دارد و جوانترین مدل مربوط به سال 1390 است.
وی افزود: حدود 20 دستگاه اتوبوس با عمر 7 سال در سطح شهر در حال فعالیت هستند.
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری بیرجند اضافه کرد: با توجه به کاهش سرانه جابهجاییها و افزایش هزینهها، از دخل و خرج یکسانی برخوردار نیستیم و همه اتوبوسها در سطح شهر به خاطر رعایت عدالت به صورت چرخشی در حال فعالیت هستند.
غلامپور تصریح کرد: مسافران برای تردد در مسیرهای بیرجند حاجیآباد، بیرجند امیرآباد، بیرجند چهکند و غیره از اتوبوسهای درونشهری استفاده میکنند.
وی یادآور شد: اتوبوس مدل 355 از قدیمیترین دستگاههای اتوبوسرانی بوده و مدل 457 از جدیدترین این دستگاهها است.
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری بیرجند تأکید کرد: در مجموع 110 دستگاه اتوبوس در سطح شهر در حال فعالیت هستند که ساعات کاری آنها از 6 صبح تا 8.30 شب است.
غلامپور افزود: بهای هر بلیت 330 تومان است که نسبت به یک سال قبل 6 درصد افزایش بها داشته است.
حالا باید منتظر بود که آیا دولت به داد این ناوگان فرسوده خواهد رسید یا خیر.
از سویی دیگر انتظار میرود مردم نیز در تمیزی و سالم بودن اتوبوسها شهرداری بیرجند را یاری رسانند.