سرتاسر زندگی پاک و نورانی رسول گرامی اسلام صلواتالله علیه و اله، در نزد مسلمانان دارای اهمیتی شگرف است. چرا که کلام نورانی پیامبر اعظم صلالله علیه و اله عاری از هرگونه هوا و هوس و متصل به سرچشمه وحی است و عمل ایشان بر همه مسلمانان حجت میباشد و راه راست را پیش روی همگان مینمایاند.
اولین جشن بزرگ غدیر، جشنی بود که اصحاب غدیر در حضور پیامبر(ص) برگزار کردند و شاعران متعهدی همچون «کمیت اسدی» و «ابوتمام طائی» اشعاری سروده و انشاء کردند. همه امامان به پاسداشت غدیر پرداختند و در ضمن خطابهها و سخنان خود از غدیر یاد کردند و هر ساله روز غدیر را جشن گرفتند و گرامی داشتند و باید گفت که جشن غدیر به طور رسمی و علنی پس از قرنها ممنوعیت در سال ۳۵۲هـ.ق در بغداد به وسیله «معزالدوله دیلمی» باشکوه بسیار انجام شد و به فرمان وی شهر را آذین بستند و به شیوه اعیاد دیگر، بازارها را در شب بازگذاشتند.
واقعه غدیر از ابعاد مختلف و از جهات متفاوت، دارای درخشندگی و تلألؤ خاصی در تاریخ اسلام است. کمتر مقطع تاریخی را میتوان یافت که از سند، اطمینان از اصل وقوع، کثرت راویان و اعتماد چنین قوتی داشته باشد.
سرتاسر حیات طیبه رسول اکرم (ص) و لحظه به لحظه آن در نزد مسلمانان دارای اهمیتی بس شگرف و والاست؛ چراکه نه تنها کلام رسول اکرم به نص صریح آیات قرآن، عاری از هرگونه هوا و هوس و متصل به سرچشمه وحی است، بلکه عمل و فعل آن بزرگوار نیز بر تک تک مسلمانان حجت است و صراط مستقیم را به عالمیان مینمایاند. اما در این میان، مقاطعی خاص از زندگی آن بزرگوار، به جهات گوناگون از اهمیتی ویژه برخوردار میباشد که یکی از بارزترین آنها، واقعه غدیر خم است. واقعه غدیر از ابعاد مختلف و از جهات متفاوت، دارای درخشندگی و تلألؤ خاصی در تاریخ اسلام است. کمتر مقطع تاریخی را میتوان در جهان اسلام یافت که از لحاظ سند، اطمینان از اصل وقوع، کثرت راویان و اعتماد بزرگان و علمای مسلمین، قوت و استحکامی نظیر این رویداد مهم داشته باشد.
غدیر؛ خط بطلانی بر تفکر جدایی دین از سیاست
در طول تاریخ همیشه زورمداران به دنبال جدایی دین از سیاست بودند و دین را فقط در معابد و مساجد می دیدند و سیاست را مخصوص خود می دانستند. غدیر به این طرز تفکر باطل و منحط پایان داد. پیامبر خدا(ص) به دستور حضرت حق مأمور شد با انتخاب حضرت علی(ع) و معرفی آن به مردم خط بطلانی بر تفکر پوسیده و منحط جدایی دین از سیاست بکشد غدیر نشان داد دین و سیاست از حکومت جدا نیستند و فلسفه وجودی دین برای ایجاد حکومت و اجرای سیاست الهی است. جمله معروف شهید مدرس ناظر به همین مطلب است که فرمود: «دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست.»
حجت الاسلام و المسلمین نخعی پور از فعالان فرهنگی در گفتگو با خبرنگار خراسانتایم پیرامون عظمت غدیر اشاره کرد: غدیر را باید تجلی نهایی مقام والای انسان دانست. انسان را خدای متعالی در جایگاهی خلق فرمود که اشرف مخلوقات عالم لقب گرفت و به مقامی رسید که تنها خدایش حق امر ونهی بر او را دارد.
وی افزود: در این بین هرکس و هر چیزی غیر از خدای عالم، در صورتی که بخواهد انسان را تحت امر ونهی خود درآورد به تعبیر قرآن، طاغوت است و مسیرش به تاریکی و ظلمات ختم میشود و میبایست طرد شود.
حجت الاسلام و المسلمین نخعی پور در ادامه بیان داشت: صراط مستقیم و نورانی که بشر در دامن آن به تعالی میرسد همان حرکت کردن در چهارچوبه اوامر و نواهی الهی است و این راه را خدای متعالی به گونه ای ترسیم فرموده تا بنی بشر بتواند به راحتی و با اطمینان و ایمان، متعهد به آن شده مراحل تکامل و سیر به هدف نهایی خلقتش را طی نماید.
فعال فرهنگی اظهار داشت: این راه همان نبوت است که با آدم ابوالبشر علیه السلام شروع و در نهایت با خاتمیت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به اوج خود میرسد. انسانهای کامل هرعصری که به امر خداوند مامور ابلاغ فرامین او شدند.
وی گفت: آنچه در غدیر باعظمت تجلی یافت این بود که به حکم خدای دارای حق امر ونهی، بعد از پیامبران نیز راه نورانی بیان و تبیین احکام الهی در عرصه ای مهم و اساسی به نام امامت باید ادامه یابد که "یا ایها الرسول بلّغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته؛ ای پيامبر آنچه را از سوى پروردگارت نازل شده به طور كامل برسان و اگر نكنى رسالت او را انجام ندادهاى». (مائده، آيه 67)
و علت این امر را نیز باز در قرآن کریم چنین ترسیم فرمود: " انما وليكم الله و رسوله والذين امنوا الذين يقيمون الصلوة و يؤتون الزكاة و هم راكعون؛ ولى و سرپرست شما تنها خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آوردهاند و نماز را برپا مى دارند ودر حال ركوع زكات میپردازند، (مائده، آيه 55)
انتهایپیام/2/