به گزارش خراسانتایم، روز مباهله یا عید مباهله، یکی از بزرگترین رویدادهای تاریخ اسلام است که پیامبر اکرم(ص) با اهل بیت(ع) به مصاف توطئهگران (نجرانیان) رفتند. در این روز که در اصل روز رویارویی حق و باطل بود، نجرانیان برحقانیت خاتم الانبیأ بیش از پیش ایمان آوردند.
درباره معنی واژه مباهله باید دانست که این کلمه سه معنی متفاوت دارد، که یکی از آنها تضرع و اصرار بر ادعای خویش است. پیامبر اکرم(ص) بنا به دستور الهی پس از دعوت مسیحیان به «مباهله» با اهل بیت (ع) در کنار مسیحیان ایستاد و بار دیگر حقانیت خودشان و اهل بیت (ع) نبوت را به همگان نشان دادند.
آیه «مباهله» (آلعمران:61) از مهمترین ادله قرآنی، در خصوص فضیلت و برتری اهلبیت(ع) محسوب میگردد. مفسران و دانشمندان مذهب اهلبیت(ع) و اهل سنت در طول تاریخ درباره این آیه بحثهای مختلفی را انجام دادهاند. در این مقاله با توجه به اهمیت موضوع، آیه «مباهله» را به صورت تطبیقی از دیدگاه فریقین بررسی و به شبهات، ابهامات و سؤالات مربوط پاسخ داده شده است.
نکته حائز اهمیت این است که از ظاهر آیه «مباهله» نمیتوان برای ولایت و رهبری اهلبیت(ع) استفاده نمود؛ چون ظاهر این آیه شریفه صرفاً فضیلت و برتری اهلبیت(ع) را بیان میکند، ولی با توجه به معنا و مفهوم آیه و مقایسه مصادیق آن با دیگران، میتوان از آن برای ولایت و رهبری اهلبیت(ع) نیز استفادههایی کرد.
کلیپ
بررسی و جمعبندی روایات
آنچه میتوان بهطور کلی از روایات و احادیث فوق به دست آورد، شامل مطالب ذیل است:
1- آیه مباهله در درجه نخست، بهطور روشن بر فضیلت و برتری پنج تن آل عبا(ع) ـ پیامبر اسلام، امام علی(ع)، فاطمه زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) ـ دلالت دارد.
2- آیه مباهله مختص به پنج تن مقدس است و این از ظاهر آیه شریفه و روایات فریقین به دست میآید.
3- امام علی(ع)، فاطمه زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، در نزد پیامبر اسلام(ص) شأن و منزلت بسیار ویژهای داشتند.
4- طبق این روایات، پیامبر گرامی اسلام(ص) هنگام آوردن عزیزترین افراد خود، آنها را اهلبیت(ع) خود نامیده است که این هم در درجه نخست به معنای اصطلاح قرآنی و حدیثی «اهلبیت» مربوط میشود.
5- احتجاج خود امامان(ع) و نیز برخی از اصحاب پیامبر اکرم(ص) به آیه مباهله برای اثبات برتری اهلبیت(ع)، قرینه محکمی بر وقوع این حادثه است و نیز بر اختصاص آن به اهلبیت(ع) تأکید میورزد.
بیانات مقام معظم رهبری پیرامون روز مباهله
کلیپ1
موضوع مباهله، برای اثبات حقانیت دین اسلام لازم و ضروری بود و کسانی می بایست در آن شرکت می کردند که ارتباط نزدیکی با پروردگار متعال داشته، دعایشان در اثبات حقانیت پیغمبر مؤثر واقع شود.
مردم مدینه که از مذاکرات هیئت نجران با پیغمبر اسلام در آن چند روز آگاه بوده، از تصمیم مباهله نیز با خبر شده بودند، صبح روز بعد برای دیدن آن امر مهم اجتماع کردند که ناگهان با منظره جالب و عجیبی رو به رو شدند. پیامبر با امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام و دو فرزندش حسن و حسین علیهماالسلام و بانوی مکرم اسلام حضرت فاطمه علیهاالسلام که پشت سر ایشان از منزل خارج شدند، به سمت مکان مباهله حرکت کردند.
حجت السلام و المسلمین قاسم فلسفی از فعالان فرهنگی در گفتگو با خبرنگار واحد فرهنگی خراسانتایم پیرامون داستان مباهله بیان کرد: مباهله به معنای نفرین و لعنت کردن است، در صدر اسلام مرسوم بوده که دویا چند گروه زمانی که در موردی با هم با اختلاف خوردند، در جلسهای گرد هم میآمدند و با زاری و تضرع به درگاه خداوند با فرستادن نفرین از خداوند درخواست میکردن، گروهی که دورغگوست رسوا شود.
وی افزود: در زمان پیامبر گروهی از مسیحیان نجران که به مدینه آمده بودند در صدق گفتار پیامبر شک کرده بودند، پیامبر از آنها دراست کردند که در روز بیست و چهارم ذی الحجه گردهم بیایند و در مکانی خاص بیایند و همدیگر را نفرین کنند که هر کس دروغ میگوید رسوا شود.
فعال فرهنگی اشاره کرد: لذا در این روز پیامبر به همراه اهل بیتشان یعنی امیرالمومنین علی (ع)، فاطمه (س)، حسن و حسین (ع) راهی مکان مورد نظر شدند. وقتی رئیس گروه مسیحیان نجران مشاهده کرد که پیامبر (ص) با عزیزترین افراد نزدیکش به آنجا آمدهاند احساس تزلزل کرد و از مباهله منصرف شدند.
حجت السلام و المسلمین قاسم فلسفی پیرامون شأن روز مباهله تاکید کرد: از عایشه نقل شده است که آیه تطهیر و حدیث کسا در این روز در شأن اهل بیت نازل شده است. همچنین زمخشری از دانشمندان بزرگ اهل سنت در تفسیر الکشاف به فضیلت اصحاب کسا (کسانی که در روز مباحله همراه پیامبر بودند)، اشاره کرده است.
انتهایپیام/2/