به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خراسان تایم به نقل از فارس؛ حمل و نقل در گذشته با استفاده از حیواناتی مانند الاغ، شتر، اسب و سایر حیوانات انجام میشد که طی مسافتها با آنها مدت زیادی طول میکشید.
با گذشت زمان و پیشرفتهای علمی انسان موفق به استفاده از وسایل حمل و نقل موتوری شد که هم از سرعت بالایی برخوردار بودند و هم توانایی حمل بار بیشتری را داشتند.
استفاده از وسایل حمل و نقل موتوری نیاز به جاده نیز داشت که در ابتدا جادهها به صورت خاکی بودند که توسط انسان سنگریزهای آن جمعآوری میشد.
با مرور زمان و استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل موتوری انسان به فکر ایجاد جاده آسفالت برای بهتر حرکت کردن خودروها افتاد که با این وجود تردد و استفاده از خودروها افزایش یافت.
امروزه شاهد استفاده بیش از حد از وسایل حمل و نقل موتوری هستیم و به عبارتی به زندگی انسان گره خورده است به طوری که در یک خانواده شاید چند وسیله نقلیه وجود داشته باشد و استفاده از آنها علاوه بر افزایش آلودگی هوا زمینهساز ترافیک و افزایش تلفات جانی و مالی است.
یکی از راههای کاهش تصادفات و تلفات جانی و مالی آسفالت جادهها است که با این روش جادهها ایمن شده و تصادفات کاهش پیدا میکند.
خراسان جنوبی یکی از استانهای پهناور کشور است که شهرستانهای زیادی را شامل میشود و تردد در آنها نیاز به طی مسافت طولانی دارد.
این استان از داشتن اتوبان و جادههای یک طرفه بهره کافی را نبرده است و همین امر آمار تصادفات و مرگ و میر را در جادههای این استان چندین برابر کرده است.
بیشتر جادههای این استان به نام جادههای مرگ شناخته میشوند که در آنها سالانه جان چندین انسان بیگناه گرفته میشود و مسئوولان به این امر توجهی ندارند.
رسانهها و خبرنگاران در رابطه با حل مشکل جادههای استان اخبار و گزارشات زیادی منتشر کردند ولی انگار مسئوولان در خواب فرو رفتهاند و جان انسانها برای آنها اهمیت ندارد.
13 آذرماه جاری بود که رئیس پلیس راه خراسان جنوبی از وقوع 23 فقره تصادف در محورهای مواصلاتی استان طی هفته گذشته خبر داد و گفت: متأسفانه در این حوادث شش نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.
حسین رضایی تصریح کرد: تعداد تصادفات جرحی استان طی این مدت 17 فقره بوده و 41 نفر در این تصادفات مجروح و روانه بیمارستان شدند.
با وجود این همه تصادف و مرگ و میر در جادههای استان هنوز اقدام اساسی برای حل مشکل جادههای استان صورت نگرفته است.
پروژه محور ارتباطی بیرجند سه قلعه به طول 120 کیلومتر به کندی پیش میرود و همین امر سبب شده بخش سه قلعه از توسعه بازماند و در بن بست ارتباطی قرار بگیرد.
تسریع در عملیات اجرایی این محور میتواند نقش بسیار حیاتی برای شهرهای شمال غرب استان خراسان جنوبی ایفا کند ولی نه دولت و نه سرمایهگذار برای احیای آن سرمایهگذاری نمیکند.
در این رابطه خبرنگار ما با یکی از اهالی سه قلعه گفتوگویی داشته است.
یکی از اهالی سه قلعه اظهار داشت: میخواستم بدونم برای مسئوولان راه، جان مردم مهمتر است و یا روستایی و عشایری بودن جاده؟
وی با بیان اینکه جاده سه قلعه به بیرجند در بین همشهریان معروف به جاده مرگ است، تصریح کرد: این جاده از کیفیت بسیار بدی از نظر آسفالت، باریک بودن جاده و نبود شانه خاکی و نداشتن علائم رانندگی از سه قلعه تا چاهطالب برخوردار است.
این شهروند سه قلعه یادآور شد: اعضای شورا و مسئوولان سه قلعه هر وقت این موضوع را پیگیری میکنند با جواب اینکه این جاده روستایی و عشایری بوده و بودجه زیادی به آن تعلق نمیگیرد از طرف مسئوولان استانی مواجه میشود.
وی با بیان اینکه اکنون که این جاده به بیرجند کشیده شده و دیگر روستایی نیست، ادامه داد: با این وجود باز هم برای آن اعتباری در نظر نمیگیرند.
این فرد معترض گفت: تا امسال حدود 11 نفر در این جاده جان خود را از دست دادهاند و علاوه بر آن تعداد زیادی مصدوم شده و روانه بیمارستانها شدند.
وی افزود: باید از مسئوولان پرسید داغدار کردن این همه خانواده مهم است یا آسفالت و ایمنسازی 20 کیلومتر از این جاده؟.
این شهروند سه قلعه خاطرنشان کرد: تنها 20 کیلومتر از جاده سه قلعه بیرجند خراب است و بودجه آنچنانی نمیخواهد.
خبرنگار ما در تاریخ 13 آذر ماه جاری موضوع را پیگیری کرده و طی مکاتبهای نیز به شماره نامه 1395-2248-211 به مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تقاضای پاسخ به این موضوع را داشت ولی پاسخی از این سازمان دریافت نکرد.
امید است حداقل مسئوولان اگر توان حل مشکلات مردم را ندارند حداقل پاسخگو باشند و حداقل لحظه ای فکر کنند آنهایی که در جاده های استان جان می دهند خانواده خودشان هستند.