به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خراسان تایم؛ همایون نخعینژاد صبح امروز در چهارمین جلسه کمیسیون اجرایی ایمنی حمل و نقل و مدیریت سوانح رانندگی خراسان جنوبی اظهار داشت: جلسات این کمیته بسیار سخت بوده و روح انسان را تحت تاثیر قرار میدهد.
وی تصریح کرد: دستگاههای اجرایی برای کاهش حوادث رانندگی و تصادفات باید فراتر از امکانات خود تلاش کنند.
معاون امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه عامل انسانی درصد قابل ملاحظهای از تصادفات استان را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: با توجه به این امر باید تلاش بیشتری در زمینه آموزش و سختگیری برای صدور گواهینامه و اعمال قانون و برخورد با متخلفان صورت گیرد.
نخعینژاد ادامه داد: دستگاههای فرهنگی و رسانهها برای آموزش مسائل ترافیکی و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بسیار میتوانند موثر باشند.
وی با اشاره به اینکه 44 درصد از تصادفات استان به سبب واژگونی است که در این امر به طور قطع عامل انسانی دخیل است، افزود: رسانهها باید تلاش بیشتری در راستای اطلاعرسانی و آگاهیبخشی به مردم داشته باشند.
معاون امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از انجام اقدامات عمرانی در تمام محورهای استان با فعالیت حدود 51 پیمانکار خبر داد و گفت: با توجه به مشکلات مالی، پیمانکاران با تمام تلاش در این محورها فعالیت میکنند و قرار است بخشی از مطالبات پیمانکاران توسط خزانه پرداخت شود که در صورت تحقق حرکت جدیدی در بحث راههای استان شکل میگیرد.
نخعینژاد با بیان اینکه متاسفانه در بحث راههای باند دوم در استان حدود 800 کیلومتر تا رسیدن به متوسط کشوری فاصله داریم، گفت: این فاصله بسیار زیاد است و نیاز به یک عزم ملی دارد تا بتوانیم سهم این نوع راهها را در استان افزایش دهیم.
وی یکی از مزیتها و ظرفیت مهم در استان را وجود محورهای ترانزیتی دانست و اضافه کرد: ترانزیت یکی از مزیتهای اقتصادی استان بوده و باید تلاش شود برای تقویت ترانزیت وضعیت راهها را ارتقاء و نظارت خود را بر آنها افزایش دهیم.
معاون امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به محور بیرجند-قاین افزود: این محور در اولویت بوده و قرار است تا سه سال آینده مشکلات آن رفع شود.
نخعینژاد ادامه داد: برای تقویت ترانزیت در استان باید در طول مسیرهای ترانزیتی استان امکانات و خدمات رفاهی به رانندگان داده شود و برای این امر باید از روشهای مختلف استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه از 10 کریدور اصلی کشور دو مورد مربوط به خراسان جنوبی بوده که این یکی از مزیتهای مهم برای استان محسوب میشود، یادآور شد: باید تلاش کنیم تا بتوانیم حجم ترانزیت را در استان افزایش دهیم زیرا با این اقدام به بحث اشتغال و درآمدزایی برای استان کمک کردهایم.
معاون امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به شناسایی 80 نقطه حادثهخیز در راههای استان تصریح کرد: بخشی از این نقاط رفع، بخشی در دستور کار بوده و بخشی نیاز به منابع دارد.
نخعینژاد با بیان اینکه راههای روستایی که درصد قابل ملاحظهای از تصادفات استان را به خود اختصاص داده یکی از مشکلات آن عدم وجود علائم مناسب در این مسیرها است، افزود: باید علاوه بر بازنگری علائم محورهای اصلی، راههای روستایی که بیشترین تردد را دارند در اولویت قرار گرفته و علائمگذاری شوند.
وی ادامه داد: در بحث علائمگذاری در راههای روستایی باید علائم ورودی و خروجی روستاها مشخص شود و دهیاریها نیز با پلیس راه در این زمینه همکاری کنند.
معاون امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید برای کاهش تصادفات به طور جدی موضوع آموزش مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: باید تمام عوامل که در کاهش تصادفات و تلفات جادهای اثربخش هستند شناسایی شوند.
نخعینژاد با اشاره به لزوم توجه به جادههای روستاهای حاشیه شهر بیرجند گفت: باید موضوع علائم در راههای این روستاها کارشناسی و با همکاری دهیاریها انجام شود.
وی از افزایش چشمگیر تلفات جادهای در شش ماهه نخست سال جاری در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: باید مشکلاتی که در افزایش این آمار موثر بوده براساس اولویت مد نظر قرار گیرد و به با متخلفان به طور جدی برخورد شود.