به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خراسان تایم به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ جعفر شهامت اظهار داشت: قانون سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در سال 83 اصلاح و وظایفی برای راهداری معین شد و نام آن از سازمان حمل و نقل و پایانههای کشور به سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تبدیل شد.
وی افزود: بر این اساس در ستاد این سازمان این ادغام وجود داشت تا اینکه مصوبه شورای عالی اداری در تیرماه امسال مصوب شد که در استانها نیز این ساختار تجمیع شود و راهداری از راه و شهرسازی جدا و با ادارات کل حمل و نقل و پایانهها تجمیع شوند و اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان تشکیل شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی بیان کرد: در این راستا در استان پیشرفت و همکاریها بسیار خوبی بوده است و خوشبختانه خللی در خدمات ارائه شده به مردم در بخش راهداری و حمل و نقل با توجه به پتانسیلهای خوبی که نیروی انسانی استان دارد ایجاد نشده است.
بیش از 9 هزار راننده در بخش کالا و مسافر استان فعالیت دارند
شهامت به وضعیت حمل و نقل استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در استان حدود 383 دستگاه اتوبوس، 9 هزار و 814 نفر راننده در بخش کالا و مسافر و حدود 94 شرکت حمل و نقل داخلی فعال است.
وی با بیان اینکه در بخش مسافر با یک میلیون و 685 هزارنفر، کاهش 4 درصدی را شاهد هستیم خاطرنشان کرد: در این راستا پیشبینی میشود در سال آینده با وضعیت بهتری روبرو شویم.
10 هزار و 500 میلیارد تومان ارزش راهها و تأسیسات حاشیه راههای خراسان جنوبی است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان حدود 10 هزار و 500 میلیارد تومان ارزش راهها و تأسیسات حاشیه راهها است که توسط دولت سرمایهگذاری شده است یادآور شد: در حال حاضر بخش خصوصی در حوزه ناوگان حمل و نقل، پایانههای باری و مسافری حدود یک هزار و 300 میلیارد تومان سرمایهگذاری دارد.
شهامت با اشاره به وضعیت اشتغال استان در این حوزه اظهار داشت: در بخش اشتغال در استان حدود یک هزار نفر در بخش اشتغال مستقیم و 14 هزار نفر در بخش خصوصی فعالیت میکنند.
وی با بیان اینکه حدود 24 مجتمع در دست بهرهبرداری، 6 مجتمع در دست احداث و 15 موافقت اصولی در استان وجود دارد افزود: همچنین تناژ حمل بار ما با 3 میلیون و 40 هزار تن در 9 ماهه امسال 10 درصد رشد داشته است.
شهامت با اشاره به حقوق شهروندی در بخش حمل و نقل اظهار داشت: حقوق شهروندی در بخش حمل و نقل شامل حق ایمنی (خودروی ایمن، راه ایمن، رفتار ایمن) و حق انتخاب و حق دسترسی است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی گفت: یکی از گرههایی که ما در حمل و نقل مسافر با آن روبهرو بودیم این است که حمل و نقل هوایی ما حق انتخاب را برای مردم نگذاشته است و این خود یک معضل بزرگی است یعنی زمانی که در حمل و نقل هوایی مسافر تکریم نشود در حمل و نقل جادهای نیز این امر تکرار شده و مسافر تکریم نمیشود و حق انتخاب و ارزشی برای افراد قائل نیستند.
شهامت افزود: خوشبختانه با اقدامات خوبی که در این حوزه میشود بسیار امیدواریم که با باز شدن گره حمل و نقل هوایی خود به خود به بهبود کیفیت بخش جادهای نیز کمک شود چون حمل و نقل هوایی در همه دنیا پیشرو است.
وی تصریح کرد: ما از روشهای مشتری مداری و خدماتی که حمل و نقل هوایی ارائه میدهد الگوبرداری میکنیم بنابراین زمانی که در حمل و نقل هوایی جایی از کار مشکل داشته باشد در حمل و نقل جادهای نیز نمیتوانیم تعهد داشته باشیم که با استاندارد روز دنیا حرکت کند.
مدیرکل راهداری و حمل نقل جادهای خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر زمینه و زیرساخت آماده است و وضعیت ناوگان استانی ما به طور نسبی خوب است اما ممکن است شهرستانهایی ناوگان فرسودهتری داشته باشند اما به طور کلی میانگین سن بخش مسافربری اتوبوسی حدود 11.5 سال است اما در کشور این امر 2 سال بیشتر است که نشان میدهد ناوگان ما بهتر است.
80 درصد اقتصاد به دلالی آلوده است
شهامت کیفیت را از رفتار مناسب شرکت حمل و نقل، توجیح بودن راننده و از رفتار مناسب یک راننده زحمتکش دانست و یادآور شد: حق انتخاب مستلزم این است که دارای یک رقابت منصفانه و عادلانهای باشد تا در استان خدمات ما رو به رشد باشد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در حمل و نقل حق دسترسی حقی است که همه حق دارند از یک سطحی از امکانات که ایمنی در آن لحاظ شده باشد برخوردار باشند و این کمک میکند کرامت انسان را در بخش حمل و نقل داشته باشیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دلالی به مفهوم منفی فقط افزایش هزینه ایجاد میکند و حدود 80 درصد اقتصاد ما به آن آلوده است افزود: به دلیل اینکه شرایط رشد اقتصادی، حضور پررنگ مردم وبه طور واقعی بخش خصوصی را خوب نتوانستیم فراهم کنیم و این دلالی زیاد به آن دامن زده است.
وی با بیان اینکه وقتی اقتصاد دولتی باشد بحث رانت و دلالی در کنار آن پررنگ میشود و این طبیعت همه اقتصادهای دنیا است یادآور شد: یعنی هر اقتصادی حتی اقتصادهای جهان اول و پیشرفته نیز به لحاظ اقتصادی اگر به سراغ دولتی کردن بروند قطعا در کنار آن این داستانها رشد خواهد کرد و برعکس هرچه به سمت فضاهای رقابتی و قوانین خوب بروند این مشکلات حل میشود.
15 دفتر شرکت بینالمللی در استان فعال است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی بیان کرد: نقش مثبت دلال آگاهسازی کردن است و میتواند به نوعی استان را بورس حمل و نقل کشور کند به شرطی که بتواند این آگاهی، اطلاع رسانی و مزایا را پر رنگ کند.
شهامت با بیان اینکه در حال حاضر 15 دفتر شرکت بینالمللی در استان وجود دارد گفت: آزمون شرکتهای بین المللی ما قرار است در اردیبهشت ماه برگزار شود که با پیگیریهایی که انجام شد خوشبختانه یک سیاست بسیار خوبی اعمال شده است.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا 6 استانی که در این آزمون برخوردار بودند به دلیل اینکه به استناد مصوبه شورای عالی ترابری شرط تأسیس شرکت حمل و نقل بینالمللی قبول شدن در این آزمون است و افراد شرکت کننده شرایطی را باید داشته باشند و بعد از دریافت قبولی، مجوز تأسیس شرکت بدون مورد خاصی به او داده میشود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهی خراسان جنوبی گفت: امسال 6 استان را که تعداد شرکت زیادی داشتند برای آزمون بعدی از لیست استانها حذف کردند و در 25 استان کشور قرار است که این شرکتها تأسیس شوند.
اقتصاد ما در بخشهای تولید، معدن و کشاورزی به سمت رشد حرکت میکند
شهامت یادآور شد: در این راستا ما امیدواریم در خراسان جنوبی به دلیل وجود پتانسیلها و پایانه مرزی، 2 تا 3 شرکت مستقل به مرکزیت بیرجند یا شهرستانهای استان تأسیس شود که این امر بسیار کمک میکند که سهم ما از محور شرق از کل دورههای ترانزیتی عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه خارج شدن بخش کالا از رکود نشان میدهد که موضوعی را که مرکز آمار ایران و بانک مرکزی اعلام میکند صحت دارد تصریح کرد: نشانههای خروج از رکود این است که اول باید در بخش حمل و نقل باشد و زمانی که افزایش تناژ باشد یعنی اینکه اقتصاد ما در بخشهای مختلف اعم از تولید، معدن و کشاورزی به سمت رشد حرکت میکند و از خروج در میآید گرچه در سالهای قبل کاهش داشته و طول خواهد کشید.
وی با اشاره به اینکه در بخش حمل و نقل نیز بخشهای برون سازی و پررنگ کردن بخش تشکلهای صنفی از نگاه ما یک الزام است افزود: چون حمل و نقل جادهای 100 درصد مردمی و متعلق به آنان است زیرا هم استفاده کننده و هم سرمایهگذار مردم هستند بنابراین دولت نباید در این میان کار اوپراتوری انجام دهد و فقط باید کارهای نظارتی و سیاست گذاری داشته باشد.
ثروت آفرینیبا استفاده از قابلیتها و مزیتهای استان مدنظر قرار گیرد
شهامت با بیان اینکه در حوزه مدیریت بحران نیز بازوی اصلی، بخش راهداری است گفت: در بخش گردشگری نیز بدون داشتن حمل و نقل خوب و راه خوب بسیاری از تلاشهای ما عقیم خواهد بود یعنی اگر در این حوزه تسلط خوب و کار خوبی انجام نشود آنان میروند و از امکانات دیگری استفاده میکنند و استان انتخابهای جایگزینی خواهد داشت.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: باید به تولید ارزش افزوده و افزایش ثروت ملی و ثروت استان کمک شود و با استفاده از قابلیتها و مزیتهای استان ثروت آفرینی شود.