مدیرکل راه آهن در بیرجند:

آغاز طرح خط دوم راه‌آهن تربت حیدریه-بافق

19 بهمن 1395 ساعت 9:42

مدیرکل راه آهن شرق از شتاب توسعه و پیشرفت در راه‌آهن شرق خبر داد و گفت: اداره کل راه‌آهن شرق بزرگترین و طویل‌ترین اداره کل راه‌آهن است که به‌زودی خط دوم راه‌آهن تربت حیدریه-بافق نیز آغاز می‌شود.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خراسان تایم به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ محمد ابراهیم اقبالی  که در حاشیه بازدید معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان جنوبی از غرفه راه‌آهن شرق در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی خراسان جنوبی انجام شد اظهار داشت: اداره کل راه‌آهن شرق یکی از از مناطق 19گانه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: این سازمان بزرگترین و طویل‌ترین اداره کل راه‌آهن است که با خطوط مستقیم بیش از 800 کیلومتر و با خطوط غیرمستقیم و اصلی که به آن متصل می‌شود یک هزار کیلومتر بعد مسافت دارد.


مدیرکل راه‌آهن شرق با بیان اینکه این اداره کل در محدوده 3 استان مهم کشور شامل خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یزد قرار گرفته است که این استان‌ها غنی و پرجمعیت هستند و در بحث معادن نیز فعالیت خوبی دارند.
اقبالی با بیان اینکه این اداره کل در اردیبهشت 1384 تاسیس و در حال حاضر در یازدهمین سال فعالیت خود قرار دارد تصریح کرد: انتظاری که از این اداره کل وجود داشت شاید خیلی فراتر و زودتر از آن چیزی که مدنظر بوده حاصل شده است.

با افتتاح راه‌آهن شرق 800 کیلومتر مسافت کریدور شمال و جنوب کوتاهتر شده است
وی خاطرنشان کرد: با افتتاح این اداره 800 کیلومتر مسافت کریدور شمال و جنوب بارهای ترانزیتی از مرز سرخس به بندرعباس کوتاه‌تر شده است و به همین نسبت توانست حمل و نقل بار را برای مبادی حمل ارزان‌تر کند.
مدیرکل راه‌آهن شرق با بیان اینکه در ابتدای راه‌اندازی این اداره کل تصور بر این بود که این مسیر تنها باری خواهد بود اما بعد از افتتاح بخش مهمی از مسافران و زائران امام هشتم از مناطق جنوبی و مرکزی کشور به سمت مشهد از این راه‌آهن جابه‌جا می‌شوند که بیشتر از شهرهای بندرعباس به مشهد، کرمان به مشهد، یزد به مشهد، اصفهان به مشهد، شیراز به مشهد و طبس به مشهد است.


اقبالی با بیان اینکه روزانه یک قطار مسافری به مقصد تهران داریم که یک روز از طبس به تهران و روز بعد از خواف به تهران و بالعکس انجام می‌شود اظهار داشت: در این راه‌آهن یک قطار محلی مشهد به طبس وجود دارد که تمام مسافران منطقه را از طبس، بشرویه، عشق‌آباد، بجستان، فیض‌آباد و تربت حیدریه به مشهد مقدس انتقال می‌دهد.

کسب مقام سوم حمل بار راه‌آهن کشور توسط راه‌آهن شرق
وی از کسب مقام سوم حمل بار راه‌آهن کشور توسط راه‌آهن شرق خبر داد و گفت: این راه‌آهن بارهایی که از معادن داخلی به سمت صنایع داخلی و به سمت کارخانه ذوب آهن اصفهان و مبادی دیگر وجود دارد حمل می‌کند و بارهای معدنی این مناطق را به شکل انبوه جابه‌جا می‌کند و همچنین  مقام دوم بار حمل شده را به خود اختصاص دهد.


مدیرکل راه‌آهن شرق با بیان اینکه این راه‌آهن هر سال رشد بسیار خوبی نسبت به سال گذشته داشته است افزود: در این راستا امسال نسبت به سال گذشته بیش از  37 درصد بارگیری و حمل بار انجام شده است.
اقبالی تناژ بارگیری انجام شده را بیش از 3 میلیون تن ذکر کرد و گفت: این میزان نسبت به گذشته رشد خوبی داشته است و همچنین مبادی سنگان، معدن زغال‌سنگ طبس، معادن سنگ مرکزی و غیره به سمت بندرعباس و صنایع داخلی حمل شده است.

راه‌آهن شرق رتبه نخست صادرات سیمان به کشورهای آسیای میانه را دارد
وی با بیان اینکه این اداره کل توانسته جایگاه اول سیمان را که از کارخانه زاوه تربت حیدریه به کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود کسب کند و بیشترین صادرات سیمان را داشته باشد تصریح کرد: تاکنون بیشترین صادرات سیمان و نزدیک 100 درصد بار صادرات این کارخانه از راه‌آهن شرق حمل شده است.

مدیرکل راه‌آهن شرق یادآور شد: راه‌آهن به دلیل مزیت خوبی که برای زیست محیطی ایجاد می‌کند و مصرف کم سوخت و حمل بار انبوه می‌تواند جایگاه خوبی را در حمل و نقل کشور در حمل تمام بارهای معادنی، تولیدی و ترانزیت داشته باشد.

بخش اعظم ترانزیت بار حمل شده از کشور در محور شرق انجام می‌شود
اقبالی خاطرنشان کرد: در بحث صادرات نیز بخش اعظم ترانزیت بار حمل شده از کشور را در این محور داریم و بیشترین درآمد حاصل از این حمل بار را بر عهده داریم و می‌توان گفت بیشترین درآمد راه‌آهن از این محل عاید می‌شود.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از مزایای راه‌آهن این است که در بحث گردشگری و سیاحتی و بحث توریستی فعال است و از این ظرفیت استفاده می‌شود و در تمام نقاط کشور جابه‌جایی مسافر و توریست انجام می‌شود و در این راستا تاکنون چندین قطار توریستی از مقصد کشورهای مختلف به سمت اصفهان، یزد و کرمان از این راه‌آهن خدمت‌رسانی شده است.


مدیرکل راه‌آهن شرق با بیان اینکه در این راه‌آهن حمل مسافر به صورت 24 ساعته بدون توقف با حداکثر امکانات راه‌آهن انجام می‌شود گفت: حمل بار از راه‌آهن نسبت به جاده و دیگر ناوگان حمل و نقل یک هفتم سوخت است و در نتیجه آلایندگی کمتری برای محیط زیست ایجاد می‌کند و حمل و نقل سبز را ایجاد می‌کند.

کاهش زیاد بار ترافیک و ایمنی در جاده‌ها از مزایای حمل و نقل ریلی است
اقبالی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مزایای حمل و نقل ریلی علاوه بر حجم انبوه بار، کاهش زیاد بار ترافیک در جاده‌ها است و ایمنی بسیار خوب برای حمل بار و مسافر ایجاد می‌کند.


وی با بیان اینکه هر واگن راه‌آهن می‌تواند به اندازه بار 3 تریلی در خود جای دهد و هر قطار بیش از یک هزار تن بار را با هر بار حمل جابه‌جا می‌کند افزود: مقوله ایمنی یکی دیگر از مزایای راه‌آهن است و سهم حمل و نقل ریلی از تصادفات بسیار پایین است که با توجه به مقرراتی که بر صنعت حمل و نقل ریلی حاکم است، این نوع  حمل و نقل ایمن‌ترین حمل و نقل است.


مدیرکل راه‌آهن شرق با بیان اینکه در منطقه اداره کل راه‌آهن شرق 3 ایستگاه تشکیلاتی بزرگ داریم که ایستگاه راه‌آهن طبس، تربت حیدریه و ایستگاه خواف است گفت: چشم‌اندازی که برای حمل بار و راه‌آهن شرق در پایان برنامه 20 ساله و سال 1404 دیده شده حمل بیش از 7 میلیون تن بار معدنی از منطقه سنگان خواف به سمت مناطق مرکزی کشور و صنایع داخلی و بنادر جنوبی خواهد بود.

راه‌آهن به عنوان محور توسعه استان، کشور و منطقه است
اقبالی گفت: این میزان بار از خط فعلی قابل حمل نیست بنابراین باید خط دوم راه‌آهن ایجاد شود و در این راستا مطالعات لازم انجام شده که امیدواریم به‌زودی خط دوم را از منطقه تربت حیدریه تا شهرستان بافق آغاز شود.
وی با بیان اینکه راه‌آهن به عنوان محور توسعه استان، کشور و منطقه است تصریح کرد: یکی دیگر از مزیت‌های خوب راه‌آهن، خط راه‌آهن ریلی است که از سمت خواف به افغانستان در حال اجرا است و تاکنون بیش از 50 درصد مسیر انجام شده است و تا قسمتی از کشور افغانستان نیز پیش رفته است.
خط راه‌آهن ریلی خواف به افغانستان در حال اجرا است
مدیرکل راه‌آهن شرق اظهار داشت: راه‌اندازی این محور این امکان را برای ما ایجاد می‌کند تا بار صادرات و واردات ترانزیت کشور همسایه را از طریق ریلی به بنادر جنوبی کشور انتقال دهیم و تمام صادراتکشور به افغانستان و واردات به خوبی انجام شود و همچنین  بخش حمل مسافر را نیز می‌تواند از افغانستان به سمت مشهد مقدس شاهد باشیم.


اقبالی گفت: یکی از اهداف راه‌آهن شرق این است که تمام صنایع داخلی و حومه استان با توجه به اینکه ظرفیت بسیار خوبی در راه‌آهن برای سرمایه‌گذاران فراهم شده بتوانند از این فرصت استفاده کنند و در بستر راه‌آهن و ریلی سرمایه‌گذاری کنند و آورده خوبی را برای آینده استان رقم بزنند.


کد مطلب: 3463

آدرس مطلب: http://www.KhorasanTime.ir/fa/doc/report/3463/آغاز-طرح-خط-دوم-راه-آهن-تربت-حیدریه-بافق

خراسان تایم
  http://www.KhorasanTime.ir