چرا سند ۲۰۳۰ را مخفیانه تصویب کردید و آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی نفرستادید؟
مهمترین مشکل شکلی سند ۲۰۳۰ این بود که اولاً بسیار پنهانی این کار انجام و در هیئت دولت تصویب شد و قبل از آن اصلاً شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموش مجلس شورای اسلامی از آن اطلاع نداشتند و اینها مخفیانه این کار را انجام دادند و آن را به تصویب رساندند
حجت الاسلام عبادی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال خبرنگار سمعک نیوز در مورد مهم ترین اشکالات شکلی و محتوایی سند ۲۰۳۰۰ گفت:
مهمترین مشکل شکلی سند ۲۰۳۰ این بود که اولاً بسیار پنهانی این کار انجام و در هیئت دولت تصویب شد و قبل از آن اصلاً شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموش مجلس شورای اسلامی از آن اطلاع نداشتند و اینها مخفیانه این کار را انجام دادند و آن را به تصویب رساندند و طبیعتاً این اشکال شکلی از این جهت است؛ ضمن اینکه ما اسناد بالادستی داریم و نیازی به سند ۲۰۳۰ نداریم؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش داریم، سند دانشگاه اسلامی داریم که مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ بنابراین وقتی ما اسناد بالادستی داریم، چه لزومی به سند ۲۰۳۰ است؟
این به اصطلاح کلیات مشکلات شکلی دارد و مشکلی هم که وجود دارد، این است که آمده اند و اظهار می کنند که اصل سند در یونسکو هست و یونسکو این اجازه را به ما داده که ما این سند را بیاوریم و آن را براساس ویژگی های بومی خودمان، بومی سازی کنیم. قبل از اینکه این سند به تصویب هیئت دولت برسد، یک تیمی را تشکیل دادند تا این سند یونسکو را بومی سازی کنند.
افرادی را که گذاشتند، در واقع افرادی بودند که اصلاً تخصص لازم در این زمینه را نداشتند و فلسفه پشت سر بسیاری از مسائلی را که در این سند وجود دارد، درک نمی کردند. معاونان وزیر به قدری مشغله داشتند که وقت نداشتند حتی تلفنشان را جواب دهند؛ چه برسد به اینکه سند بسیار مهمی را بومی سازی کنند و همینطور بعضی افراد بودند که اصلاً اعتقادی به آموزه های دینی ندارند و ذاتاً ممکن است سکولار باشند؛ خب اینها آمدند این را بومی سازی کنند؛ ضمن اینکه بعضا عضو حزبهایی بوده اند که به خاطر مشکلاتشان و تفکرات سکولار منحل شده اند.
خب طبیعتاً این از لحاظ شکلی که جای بحث دارد. حالا تمام این فرایندی که اتفاق افتاده و این کارهایی که کردند، بدون نظر کمیسیون آموزش تحقیقات و بدون اطلاع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و بعد که به تصویب رسید، مطلع شدند. حتی هیئت وزیران، بر خلاف همیشه رونوشت را به شورای انقلاب فرهنگی نفرستادند که بگویند ما چنین سندی را در هیئت تصویب کردیم و این جای تأمل دارد.
بعد از آن که متوجه شدیم, عنوان سند را تغییر دادند و گفتند سند نبوده و در جلسات مکرری که در شورای اسلامی شدن دانشگاه ها که زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است، مکرر بحث شد، انتقادات محتوایی و شکلی به آن وارد بود و در کمیسیون آموزش و تحقیقات هم ما واکنش نشان دادیم ولی تأثیری نداشت. آنچه ما در عمل مشاهده می کنیم، این است که گوش شنوایی برای شنیدن حرف بعضی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان وجود نداشت و آقایان حاضر نشدند به اشتباهشان اقرار کنند و جلوی این کار را بگیرند.
اشکالات محتوایی که فراوان وجود دارد. اصلاً نوع ساختار کاری آن بحث سکولار است و اصلاً آموزه های دینی و فرهنگ دینی ایرانی ما در آن لحاظ نشده است؛ ضمن اینکه یک سری مفاهیمی در آن تصویب شده که ترویج پیدا کنند؛ مثل تساوی زن و مرد. ما عدالت زن و مرد داریم ولی تساوی زن و مرد کلاً یک مفهوم دیگری دارد که در دنیا حتی آمریکا هم در بحث فمنیستی واکنش نشان می دهد و آنجا این قضیه رنگ و بویی ندارد. وقتی که دو طیف و دو انسان از نظر ویژگی ها و ساختار وجودی با هم تفاوت هایی دارند، خب طبیعتاً احکامشان هم باید با هم تفاوت هایی داشته باشد؛ عدالت این را حکم می کند.
الزاماً همه جا عدالت به معنای تساوی نیست. عدالت یعنی هرکسی براساس آن ویژگی هایی که دارد، حق به آنها داده شود. بنده خودم نظرم این است که اینها در سند ۲۰۳۰ برنامه داشتند که این سند را مورد لحاظ قرار دهند؛ ولو اینکه به ظاهر می گویند سند بالادستی ما سند دانشگاه اسلامی است، سند بالادستی ما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است ولی در عمل اهتمام تمام را به سند ۲۰۳۰ بکنند و در عمل به سندهای بالادستی بی اعتنایی کنند.آنچه که ما در عمل شاهدیم، الان کمیته هایی را تشکیل دادند که این سند ۲۰۳۰ را هرجور شده، اجرایی کنند. سؤال بنده این است که چند کمیته تشکیل دادند که سند تحول بنیادین را اجرایی کنند؟ چند کمیته تشکیل دادند که نسبت به این ها اهتمام کنند؟ چند سال هم گذشته از عمر دولت، چقدر سند تحول بنیادین اجرا شده است که الان با این علاقه سند ۲۰۳۰ را دارید اجرایی می کنید؟ خب معلوم است که کاسه ای زیر نیم کاسه است.
کد مطلب:۵۵۲۲
کلمات کليدی: , زن و مرد, سکولار, سند 2030, شورای انقلاب فرهنگی, شورای عالی انقلاب فرهنگی, عدالت,