به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خراسان تایم به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ عقربههای ساعت به سرعت سپری میشود تقویم تاریخ زمان رسیدن به انتخابات 29 اردیبشهت ماه را نشان میدهد.
انتخابات 29 اردیبهشت ماه برههای حساس از انقلاب است و دشمنان این مرز و بوم بار دیگر تلاش میکنند از این مسئله برای پیشبرد اهداف شوم و مخرب خود بهرهبرداری کنند اما از این واقعیت غافلند که ملت ایران و مردم استان خراسان جنوبی بارها از این آزمایش سربلند بیرون آمده و اجازه ندادهاند خواب آنان برای ضربه زدن به پایههای نظام تعبیر شود.
این روزها تب و تاب انتخابات و تبلیغات در خراسان جنوبی بیشتر شده و کاندیدای شورای شهر و روستا در خراسان جنوبی تلاش میکنند تا به هر نحوی که شده رأی مردم را جلب کنند هر چند تا قبل از آغاز تبلیغات شوراها، تبلیغات ریاست جمهوری کم و بیش در استان در سطح شهر دیده میشد و در فضای مجازی به اوج رسیده اما با آغاز تبلیغات شوراها تنور تبلیغات شوراها و ریاست جمهوری هم داغتر شده است.
نصب بنر و تابلوهای کاندیدای شورا در چهار راهها، خیابانهای شلوغ و پر رفت و آمد در نخستین روز آغاز تبلیغات در بیرجند نشان دهنده آمادگی نامزدهایی بود که خود را از قبل آماده کرده بودند تا از این فرصت یک هفتهای تبلیغات به بهترین نحو استفاده کنند.
تبلیغات در شهر بیرجند هر شب بعد از نماز مغرب و عشا در خیابانهای مدرس و معلم به اوج خود میرسد و صدای آهنگهای بلند، داد و فریاد، ریختن عکسهای نامزدها در خیابان این شبها به اوج رسیده است.
برخی در لابهلای ماشینها شربت و شیرینی پخش میکنند و برخی درب ستادهای تبلیغاتی پرسش و پاسخ راه انداختهاند خلاصه هر کدام به هر نحوی که شده در تلاش رأی آوری هستند.
هر چند انتخابات شوراهای شهر و روستا در مرکز استان تب و تابش بیشتر از دیگر شهرستانهاست تا جایی که هر روز که از خواب بیدار میشویم کاندیداها شبانه اقدام به نصب بنر و پوستر جدید میکنند و هر روز صبح میتوان شاهد بنرها و پوسترهای جدید و خوش رنگ کاندیداها بود اما آنچه مورد توجه کاندیداها قرار نمیگیرد زیبایی شهر و حفظ محیط زیست است.
درختانی که زیر سنگینی پوسترها و بنرها کمر خم کردهاند
نکته آزار دهنده در این بین بیتوجهی کاندیداها و برخی هواداران در تبلیغات محیطی است.
نصب پوسترها بر روی شاخه درختان و حتی نصب داربست با کمک تنه درختان چهره نازیبایی را در تبلیغات شهری به وجود آروده است.
یکی از دانشجویانی دانشگاه بیرجند در گفتوگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در کاندیداهای شورهای شهر کمتر کسی است که از برنامههای خود برای بهبود شهر بگوید و همه در حد شعار و تنها تبلیغات سخن میگویند که تبلیغات و شعار برای مردم کار و خدمت نمیشود.
خانم احمدی با بیان اینکه کاندیدایی که حقوق شهروندی را رعایت نکرده و عکس خود را به درخت نصب میکند هیچگاه نماینده خوبی برای شهر نخواهد بود افزود: افرادی که برای رأی آوری به محیط زیست و درختان که منظر شهر هستند رحم نکرده و نهایت استفاده در تبلیغات را دارند هیچگاه نمیتوانند نماینده خوبی برای شهر باشند.
وی بیان کرد: صدای بلند موسیقیهای پخش شده از ستادهای تبلیغاتی هم گوشخراش و آزار دهنده است.
این دانشجو افزود: بسیاری از کاندیداها برای جلب توجه بیشتر اقدام به پخش موسیقی و بالا بردن صدای بلندگو دارند و اینها به حقوق شهروندی و رعایت حال همسایگان اعتقادی ندارند.
یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: من هنوز یادم نرفته کاندیداهای چهار سال پیش چه وعدههایی به مردم دادند اما به کدام یک از آن وعدهها عمل شده و امسال هم همان افراد کاندید شده و باز شعار سر میدهند و کاندیداها باید بدانند که در برابر هر یک رأی مردم مسئول هستند.
این شهروندی بیرجندی از حضور فعال همسر، مادر و اعضای خانواده کاندیداها در مجالس زنانه و بازار گرم تبلیغات برای نامزدها خبر داد و گفت: کاندیداها این روزها در مجالس مهمانی، دورههای قرآن، مجالس دعوتی یکدیگر شرکت کرده و از نامزد مورد نظر تبیلغات میکنند.
وی بیان کرد: روز گذشته به جشن تولد فرزند دوستم دعوت شده بودم و وقتی رفتم دیدم یک خانمی آمده و از برنامههای همسرش میگوید من اصلا او را نمیشناختم وقتی فهمیده بود قرار است تعدادی در این جشن تولد جمع شوند از فرصت استفاده کرده و برای همسر خود تبلیغات کرد که به نظر من اصلا این کار درستی نیست.
آقای سالاری، جوان دانشجویی است که میخواهد در چهار سال آینده خود را کاندید شورای شهر بیرجند کند و در گفتوگو با تسنیم اظهار داشت: این روزها شاهد تبلیغات زیادی در شهر هستیم و افرادی بازنشسته خود را کاندیدای شهر کرده که به نظرم این افراد باید فرصت را به جوانها بدهند.
وی افزود: چهار سال دیگر میخواهم کاندید شورای شهر بیرجند شوم و شعارم این خواهد بود که "اگر رأی بیاورم سنگ تمام میگذارم" و در معانی واقعی برای توسعه و پیشرفت شهرم قدم بر میدارم، نه اینکه این روزها کاندیداها در فضای مجازی گروههای مختلفی راه انداخته و تنها با شعار میخواهند در گروهشان باقی بمانیم اما وقتی حرف از برنامه میشود شعارهایی مطرح میشود که قطعاً محقق شدنش سخت است .
تبلیغات رنگی در فضای مجازی امانمان را بریده است
آری این روزها با توجه به فضای مجازی کاندیداها با ایجاد کانالها و گروههای تلگرامی متفاوت با عناوینی که نشان از انتخابات شورای شهر دارند افراد را جذب میکنند و برخی دیگر از طریق پیامک تبلیغاتی تنها نام و نام خانوادگی به همراه کد نامزدی خود را برای مردم ارسال میکنند.
برخی طرفداران نامزدها نیز از استیکرهای تبلیغاتی برای معرفی نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی استفاده میکنند و برخی از شیوههای متنوع تبلیغاتی که خلاصه این روزها مخابرات هم کاسبیاش رو به راه است.
اما علاوه بر تبلیغات در شورای شهر، کاندیداهای شورا در روستا هم هرکدام به هر نحوی برای خود تبلیغات میکنندو بر روی دیوارهای کاهگلی خانههای روستایی با استفاده از اسپری نام خود را مینویسند و طرفداران هنگام کار در زمین کشاورزی برای تبلیغات از نامزد خود تبلیغ میکنند در مسجد روستا هم بعد نماز مغرب و عشا جلسات سخنرانی برگزار میکنند.
از توزیع بلیط رایگان شنا تا شام در ستادها
هر چند در شهر هم این روزها بازار جلسات پرسش و پاسخ، جلسات سخنرانی، تبیلغات بردرو دیوار و ماشین زیاد به چشم میخورد اما این وسط برخی کاندیداها شعارهای مختلفی سر میدهند و یکی کارت رایگان شنا توزیع میکند و یک کاندیدا عطر، یکی شام و یکی هم بستنی توزیع میکند و هر کدام به هر نحویی میخواهند در شهر تبلیغات کنند.
اما متاسفانه همه ساله و در طول انتخابات مختلفی که در کشور برگزار میشود میبینیم برخی از نامزدهای انتخاباتی وعدههایی سر میدهند که باید گفت خود آنها میدانند نه میتوانند آن وعده را عملیاتی کنند و نه اصلا اختیارات و توانایی این افراد برای عملیاتی کردن آن وعدهها اجاره این کار را به آنها میدهد.
بدون شک وعدههایی که خارج از توان شوراهای اسلامی شهر و روستا باشد نه تنها موجب سلب اعتماد مردم میشود بلکه نقش تاثیرگذاری در فعالیت و عدم مشارکت مردم در همکاری با شوراهای شهر خواهد داشت.
انتظار میرود مردم با توجه به تواناییهای شهر و روستا نسبت به اختیارات آنها آگاهی داشته تا بتوانند با انتخابی مناسب و اصلح جامعه و شهر خود را در جهت عمران و آبادانی یاری کنند.
در این روزهای باقیمانده مهمترین راهکار کاندیداها در اکثر شهرهای استان حضور در خانههای مردم، تبلیغات چهره به چهره است و این روزها زنگ بیشتر خانههای مردم استان برای تبلیغ به صدا در میآید .
کاندیداها این روزها در همه جا هستند
کاندیدای شورای شهر در تبلیغات خود از هر شعاری برای کسب رأی دریغ نمیکند فرقی نمیکند چه باشد و آنها آمادگی پیگیری هر طرح و برنامهای برای منطقه خود را دارند و دم از شعار عمران و آبادنی سر میدهند.
سخن آخر
عکسها، پوسترهای نامزدهای انتخاباتی چهار سال گذشته شورای شهر اگر چه از در و دیوار شهرمان پاک شده است اما شعارها و برنامههای آنها از ذهن مردم پاک نخواهد شد و شاید در هیاهو و شلوغی تبلیغات انتخابات و فضای پیروزی بعد از چهار سال شعارهایشان یادشان رفته باشد اما مردم که نه درگیر هیاهوی روزهای تبلیغات بوده و نه گرفتار هیجان پیروزی بعدش هستند شعارهای آنها یادشان نمیرود.
مبادا فکر کنید تبلیغات بود و تمام شد پیشنهاد میشود هر کدام از شما که رأی آوردید لیستی از شعارهایتان را زیر میز کارتان بگذارید تا مطمئن باشید یادتان میماند زیرا اگر شما فراموش کنید مردم یادشان نمیرود و از شما تحقق و عملی شدن این شعارها و برنامههایتان را میخواهند.
آنها به شما اعتماد کرده و رأی دادند آیا شما هم به اعتماد مردم پاسخ خواهید داد؟
مردم حواسشان هست و پایان هر سال و آخر دوره عملی شدن این برنامه را از شما مطالبه خواهند کرد پس کاری کنید که شرمنده سؤالات مردم و وعدههای خود نشوید.
گزارش از اعظم انصاری