به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خراسان تایم به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ هادی سلامی اظهار داشت: در برنامه زمستانه 96 شرکت هواپیمایی ایرانایر قول مساعد جهت افزایش پروازهای فرودگاه بیرجند را داده است که البته برای این امر باید مقدمات و برنامهریزیهایی در تهران انجام و محقق شود که در این راستا قولهایی گرفته شده است و امید است تا آبان ماه سال جاری عملیاتی شود.
وی افزود: با توجه به اینکه شرکت هواپیمای جمهوری اسلامی 4 فروند ATR به مجموعه ناوگان خود اضافه کرده و قبلا نیز 3 فروند ایرباس به مجموعه ناوگان اضافه شده بود این فرایند خرید هواپیماها همچنان ادامه پیدا میکند.
مدیرکل فرودگاههای استان خراسان جنوبی بیان کرد: در این راستا در جلسهای که در تهران داشتیم برنامهریزی پروازهای فرودگاه بیرجند را تا افق 10 ساله به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم به نحوی که کاملا مشخص است در سال 97، 98 و... تا 1406 نیازهای فرودگاه بیرجند به چه میزان است و به جهت افزایش پروازها چه پیشبینیهایی انجام شده است.
سلامی با بیان اینکه فرآیند افزایش پرواز یک فرآیند طولانی است تصریح کرد: در این راستا میتوان گفت از ابتدای دولت تدبیر و امید پروازهای فرودگاه بیرجند از 11 پرواز (رفت و برگشت) به 16 پرواز ارتقاء یافته است.
وی خاطرنشان کرد: مسلماً افزایش پرواز با شرایط تقاضای منطقه مطابقت داده می شود و ما نمیتوانیم به صورت ناگهانی افزایشی داشته باشیم که باعث خالی ماندن صندلیها، دلسردی ایرلاین ها و نهایتاً کنسلی پروازها شود بنابراین باید روند افزایشها به صورت منطقی و گام به گام باشد.
مدیرکل فرودگاههای استان خراسان جنوبیبا بیان اینکه در برنامهریزی 10 ساله ما، برای سالهای متعدد با ایرلاین مربوطه قولهایی گرفته شد تا مشخص شود در هر سال چه تعداد افزایش برای استان داشته باشند یادآور شد: در سال پنجم طرح افزایش پروازهای بیرجند به عدد 24 پرواز (رفت و برگشت) تنها از شرکت هواپیمایی ایران ایر خواهیم رسید که این نوید بسیار خوبی برای مردم منطقه است.
سلامی اظهار داشت: تاکنون با سایر ایرلاینها نیز جلساتی داشتهایم و بنا به دستور رئیس سازمان هواپیمایی کشور مقرر شد از 6 ماهه دوم یک ایرلاین دیگر نیز جهت سرویسدهی به هم استانیها اضافه شود.
وی افزود: هدف از هماهنگی با ایرلاین دیگر این است که برخی از مسیرهایی را که شرکتهای هواپیمایی ایران ایر و ماهان انجام نمیدهند توسط این ایرلاینها پوشش داده شود.
مدیرکل فرودگاههای استان خراسان جنوبی با بیان اینکه پیگیریهایی انجام شد تا بتوانیم از وجود هواپیمای ATR به صورت بیس استفاده کنیم گفت: به دلیل اینکه فاصله ATR تا مرکز کشور بسیار طولانی است نمیتوان از این نوع هواپیما در مسیر تهران استفاده کنیم اما این قول توسط مسئولین هواپیمایی ایرانایر داده شد تا از هواپیمای Air Bus 321 و Boing 737 Max که در برنامه خرید کشور است برای فرودگاه ما استفادهکنند که پروازهای بیرجند را به مرکز کشور و همچنین نقاط دورتر میسر سازد.
سلامی بیان کرد: برای پروازهای نزدیک برد فرودگاه بیرجند مانند پرواز مشهد، زاهدان و شهرهای اطراف نیز باید از هواپیماهای کوچکتر مثل ATR استفاده شود که امید است بتوانیم در جهت استفاده از این نوع هواپیما در آینده نزدیک به توافق برسیم.
وی با بیان اینکه وظیفه اصلی فرودگاه ایجاد زیرساخت است و افزایش پروازها به عهده استانها، شرکتهای هواپیمایی و بخش خصوصی است خاطرنشان کرد: این زیرساختها در سالهای اخیر پیشرفت بسیار خوبی در بحثهای ایمنی، نصب دستگاهها و سیستمهای کمک ناوبری و ارتباطی مختلف، گرفتن گواهینامههای متعدد برای فرودگاه، نصب چراغهای روشنایی باند و کنسولهای برج مراقبت داشته است که باعث شده است فرودگاه بیرجند از نظر ایمنی و استانداردها ارتقاء یابد.
مدیرکل فرودگاههای استان خراسان جنوبی یادآور شد: امید است با روند خرید هواپیماها شاهد افزایش پروازها برای استفاده مسئولان و مردم شریف استان و در نتیجه رونق اقتصادی استان خراسان جنوبی شویم.