محمود مقامي عضو شوراي عالي بسيج رسانه خراسان جنوبي طی یادداشتی نوشت:

امام رئوفي كه نمي‌گذارد حرم عمه‌اش بي عباس بماند

15 خرداد 1396 ساعت 18:19

حال و هوای این روزهای مشهد پرشورتر از هر زمان دیگر است؛ زیرا از تمامی نقاط کشور عاشقانی خودشان را به حرم حضرت علی بن موسی الرضا(سلام‌الله‌علیه) می‌رسانند تا مجوز دفاع از حرم بگیرند و عازم سفر عشق بازی شوند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خراسان تایم به نقل از خبرگزاری شبستان؛ محمود مقامي عضو شوراي عالي بسيج رسانه خراسان جنوبي طي یادداشتي با عنوان«امام رئوفی که نمي گذارد حرم عمه‌اش بی عباس بماند» به اهمیت بارگاه ملکوتی حضرت رضا(علیه السلام) و نقش آن در بیداری فطرت‌ها در مبارزه با تکفیر و جریان‌های انحرافی اشاره کرد و  نوشت: چند سالی است که مشهدالرضا(علیه السلام) حال و هوای دیگری دارد، گویی دوران دفاع مقدس شده است، صف‌های اعزام کاروان‌های عشق شکل گرفته است. البته این‌ بار تفاوت‌ بارز آن با دوران جنگ تحمیلی در این‌ است که فرزندان این خاک برای دفاع از مرزهای جغرافیای نمی‌روند، بلکه برای دفاع از مرزهای اعتقادی و ارزشی به کاظمین، سامرا، شام و دمشق اعزام می‌شوند.
 
حال و هوای این روزهای مشهد پرشورتر از هر زمان دیگر است؛ زیرا از تمامی نقاط کشور عاشقانی خودشان را به حرم حضرت علی بن موسی الرضا(سلام‌الله‌علیه) می‌رسانند تا مجوز دفاع از حرم بگیرند و عازم سفر عشق بازی شوند.
 
مشاهده برخی صحنه‌هایی خلق شده از حضور حماسه سازان دلاور، مرا یاد مداحی حاج میثم مطیعی می‌اندازد که برگرفته از مداحی خاطرانگیز دوران دفاع مقدس که همه زمزمه می‌کردند؛
با نوای کاروان
بار بندید همرهان
این غافله عزم کرب‌و بلا دارد

عهدمان تا پای جان…
راهمان راه وفاست
...
جبهه امروز ما تا دمشق و سامراست
ای بسیجی‌ها به پیش راه قدس از کربلاست
عالم سراسر چشم بر رزم ما دارد
 
آری؛ این شوق جوانان و بزرگترها برای دفاع از حرم و اقدام داوطلبانه آنها برای صیانت از ارزش‌های مکتبی، اطاعت از ولی فقیه، ایثارگری، جهاد و شهادت، نشانه غنای مکتب اهل بیت(علیهم‌السّلام) در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
این روزها واژه مدافعان حرم برای خیلی‌ها مقدس شده است، حتی برای خیلی‌ها که حتی سن و سال شان به انقلاب و جنگ هم قد نمی‌دهد، حتی کسانی که فرزندان نسل سه و چهار این انقلاب هستند.
برایم جالب است که وقتی به صحبت‌ها و وصیت‌نامه‌های مدافعان حرم مراجعه می‌کنم، می‌بینم که نقطه آغازین قدم‌هایشان، بی‌قراری آنان در زیارت حضرت امام رضا(علیه‌الصّلاةوالسلام) و رضایت او و همچنین اطاعات از ولی‌فقیه بوده است.
 
مدافعانی که در هر بار تشرف به زیارت امام هشتم (سلام‌الله علیه) به زبان آوردند که « اللَّهُمَّ طَهِّرْنِي وَ طَهِّرْ لِي قَلْبِي وَ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَ أَجْرِ عَلَى لِسَانِي مِدْحَتَكَ وَ مَحَبَّتَكَ وَ الثَّنَاءَ عَلَيْكَ فَإِنَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِكَ وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ قِوَامَ دِينِي التَّسْلِيمُ لِأَمْرِكَ وَ الاتِّبَاعُ لِسُنَّةِ نَبِيِّكَ وَ الشَّهَادَةُ عَلَى جَمِيعِ خَلْقِكَ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ لِي شِفَاءً وَ نُورا إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ ؛ خدايا مرا پاك كن و دلم را پاك گردان و سينه‏ام را بگشا و مدح و و محبّت و ثنايت را بر زبانم جارى ساز، كه نيازيى جز به تو نيست، به يقين دانستم كه پايه‏ و اساس دين من تسليم بودن به فرمان تو و پيروى از راه و رسم پيامبرت و گواهى بر تمام خلق توست.»  اینان این دعا را با عمق وجودشان خواندند و درک کردند.
این تسلیم بودن در برابر فرمان الهی و پیروی از راه و رسم پیامبر عظیم‌الشّأن اسلام و اهل بیت(علیهم‌السّلام) درست همان شهادتی است که رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(رضوان‌اللَّه‌تعالی علیه)دادند و فرمودند« من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده ی میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله(صلّی اللَّه‌علیه‌وآله‌وسلّم) و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی می‌باشند"، آری این یک شهادت حقیقی  است.
 
وقتی به عمق فسلفه وجودی این مدافعان حرم می‌نگریم، شاهدیم که آنها با درک عمیقی جبهه‌ای گسترده برای احیای باورها و ارزش‌های اسلامی ایجاد کرده‌اند. این نشانه غنای فرهنگی، مذهبی و مکتبی که در کشور ایران اسلامی به برکت وجود حضرت رضا(علیه السلام) و هدایت‌گری‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به وجود آمده است نوید این مسیر روشن را که در زیارت جامعه کبیره آمده است می‌دهد که می‌خوانیم «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ مُطِيعٌ ؛ حق مى‌دانم آنچه را شما حق دانستيد، و باطل مى‌دانم آنچه را شما باطل دانستيد، به فرمان شمايم.» امروز می‌بینیم که زیارت به عنوان اصلی‌ترین سپر دفاع از کرامت و هویت انسانی چقدر زیبا و صادقانه همه را برای دفاع از حق وارد صحنه می‌کند.
 
ملتی که این چنین تفکری را پایه‌گذاری می‌کند و آنرا گسترش می‌دهد مصداق واقعی"نصرتی لکم مُعده و رأیی لکم تبع، یعنی اینکه با تمام وجود آمد و به یاری دین خدا برخاست".
این همان پرچمی است که امام راحل(رحمه الله علیه) در سال 57 آن را به اهتزاز درآورد و امروز با هدایتگری‌های امام خامنه‌ای عزیز در تمام کشورهای اسلامی بیداری ایجاد کرده و این بیرق اسلام ناب محمدی در آنجا به اهتزاز درآمده است.
 
در بخشی از زیارت عاشورا می‌خوانیم"...بِالْبَرآئَةِ مِنْ اَعْداَّئِكُمْ وَ النّاصِبينَ لَكُمُ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرآئَةِ مِنْ اَشْياعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ ،اِنّى سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ وَ وَلِىُّ لِمَنْ والاکُمْ وَ عَدُوُّ لِمَنْ عاداکُمْ ؛ و به بيزارى از دشمنانتان و برپا کنندگان(و آتش افروزان) جنگ با شما و به بيزارى از ياران و پيروانشان. من در صلح و سازشم با کسى که با شما در صلح است و در جنگم با کسى که با شما در جنگ است و دوستم با کسى که شما را دوست دارد و دشمنم با کسى که شما را دشمن دارد."
 
این همان مکتب عاشورایی است که وقتی به درستی آنرا بشناسیم و گسترش بدهیم و باورهایش را تقویت کنیم، مشاهده خواهیم کرد که در کنار بچه‌های ایرانی که به عراق و سوریه اعزام می‌شوند، شور و شوق عاشقان امام علی‌بن‌موسی‌الرضا (علیه السلام) جوانان مجاهد و شجاع افغان و پاکستانی را نیز برای دفاع از حرم حضرت زنیب(سلام‌الله‌علیها) وارد میدان می‌کند.
 
اما آنچه که در جریان دفاع از حرم اهل بیت(علیهم السلام) اهمیت دارد، در واقع مبارزه با تفکیری‌ها و نحله‌های انحرافی است. در دوران امامت بیست ساله حضرت امام رضا(علیه السلام) نیز جریانات انحرافی از جمله واقفیه، مرجئه، خوارج، غلات، متصوفه و چند گروه دیگر به مبارزه با امام می‌پرداختند. برخی از فرقه‌های انحرافی سعی در قدرت ‌نمایی فکری و نظری بیشتری در جامعه اسلامی آن زمان را داشتند که امام بزرگوار در مناظرات و یا در فعالیت‌های علمی خودشان مواضع صریح، اصولی و آشکاری را با آنها داشتند که در برخی از این مناظرات سران و یا گروه‌های همسوی آنان، جزو پیروان حضرت علی‌بن‌موسی الرضا(سلام‌الله علیه) می‌شدند و بعضی‌ها نیز مورد لعن و نفرین امام نیز قرار می‌گرفتند.
 
در عصر حاضر نیز انقلاب اسلامی که طلایه‌دار اسلام ناب محمدی است، در مواجهه سنگین با فرقه‌های انحرافی و تکفیری است. هشداری که امام راحل در زمان حیاتشان و بعد از آن رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها بدان اشاره کردند، یعنی اسلام آمریکایی.
 
تفکری که از بیداری‌ و آزادی‌خواهی ملت‌ها هراس دارد، در واقع این تفکر عاشوراست که در عصر کنونی به برکت انقلاب اسلامی امروز ایران را محل پیوند زدن دل‌ها با اهل بیت(علیهم السلام) کرده است، وجود حرم مطهر حضرت علی‌بن‌موسی الرضا(علیه السلام) نقش مهمی در بیداری ملت‌ها، انسجام کشورهای اسلامی و پیوند زدن آنان با مکتب عاشورا به همراه داشته است.
 
امروز بیداری فطرت‌ها در بحث دفاع از حرم مطهر اهل بیت(علیهم السلام) مربوط به جوانان سلحشور ایرانی نمی‌شود، بلکه حضور جوانان پرشور و انقلابی افغانی و پاکستانی در این جبهه در لبیک به ندای"هل من ناصر ينصرني" با فریاد" كلُّنا عباسُكِ يا زينب(سلام‌الله‌علیهما)" مهمترین کارکرد مکتب انقلاب اسلامی بوده است.
 
مصاحبه اختصاصی همسر شهید حیدر انوری شهید مدافع حرم افغانستانی با پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ ایثار و شهادت در مورخه 23 مرداد 1395، برای خیلی‌ها ستودنی بود، وی در بخشی از این مصاحبه می‌‌گوید:"...سال 94 بود که حیدر برای زیارت امام رضا(علیه السلام) به ایران آمد، چند تن از اقوام همسرم در ایران زندگی می‌کنند، بعد از زیارت آقا امام رضا حیدر تصمیم گرفت برای دفاع از حرم حضرت زینب (سلام‌الله‌علیهما) و حضرت رقیه (سلام‌اللَّه‌علیها) از طریق تیپ فاطمیون عازم سوریه شود، تا اینکه به ماموریت دو ماهه سوریه رفت، از آنجا با ما تماس گرفت و از حال و هوای آنجا تعریف می‌کرد، مدام به بچه‌ها سفارش می‌کرد درس‌هایشان را خوب بخوانند، در آخرین تماسش با من تأکیدش به درخواندن بچه‌ها بود. دو روز به اتمام ماموریت حیدر مانده بود ما چشم به راه حیدر بودیم که ناگهان خبر شهادتش را به ما دادند، حیدر به همراه چند تن از همرزمانش برای استراحت به زیر چادر صحرایی می‌روند در خواب فرو می‌رود که نیروهای منفور داعش سر می‌رسند و حیدر را به تیر رگبار میبندند و حیدر در شب بیست و یکم رمضان سال 1394 جام شهادت را نوشید."
 
آری، عشق به امام رضا(علیه‌السلام) شعیه و سنی نمی‌شناسد و همه در راه حق وارد میدان می‌شوند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 63 فرمودند،" درس امام رضا(علیه السلام) به همه ما این است که ای مسلمان؛ از مبارزه خسته نشو." و معنای این جلمه امام بزرگوار را می‌تواند در وصیت نامه شهید "سیدعلی شاه" از فرماندهان پاکستانی تیپ زینبیون درک کنیم که وی به خانواده اش می‌نویسد"ما درس آزادگی از کربلا آموختیم. بهترین زندگی، زندگی باعزت است و اگر عزت نباشد زندگی معنا ندارد و این یکی از بزرگترین درس‌های کربلاست. تا حرم حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) کاملا آزاد نشود از سوریه برنمی‌گردم."
 
وقتی بخواهید از امام هشتم(علیه السلام) و شهدای مدافع حرم بنویسید، مطمئنا نمی‌توانید مطلب را به پایان برسانید. در عصر حاضر آنچه که در بین تمامی مسائل ریز و درشت دنیا مانند چراغی دل‌های همه مستضعفان را روشن ساخته وجود بارگاه ملکوتی امام علی‌بن‌موسی الرضا(سلام‌الله علیه) است که اراده جهاد و شهید پروری در این آستان مقدس همه را به سوی خود کشانده است. زیارت حضرت رضا(علیه اسلام) درس بزرگ عمل به تکلیف الهی، اطاعت از ولی فقیه، مصونیت‌سازی و پاسداری از رشادت‌ها را بدنبال دارد و جامعه‌ای که از فرهنگ ایثار و شهادت فاصله‌ گرفت و یقینا در باتلاق جهل، ستم و تباهی فرو رفته است.


کد مطلب: 6304

آدرس مطلب: http://www.KhorasanTime.ir/fa/doc/report/6304/امام-رئوفي-نمي-گذارد-حرم-عمه-اش-بي-عباس-بماند

خراسان تایم
  http://www.KhorasanTime.ir