پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۳
پایگاه خبری تحلیلی خراسان تایم:

تامین مالی و کمبود مسافر از عوامل عدم راه‌اندازی پرواز کیش

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی گفت: تامین مالی و کمبود مسافر از عوامل اصلی در عدم راه‌اندازی پرواز کیش است.
تامین مالی و کمبود مسافر از عوامل عدم راه‌اندازی پرواز کیش
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خراسان تایم؛ به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خراسان تایم؛ حدود چهار سال است که هر چند وقت خبر راه‌اندازی پرواز بیرجند کیش و بالعکس در رسانه‌ها و جراید این امید را در دل علاقمندان سفر به این جزیره مرجانی زنده می‌کند که می‌توانند بدون صرف هزینه اضافی از استان خود به کیش سفر کنند.
حداقل دو سالی که از مسؤولیت مدیر کل فرودگاه‌های خراسان جنوبی می‌گذرد این نوید پررنگ‌تر از گذشته به چشم می‌آید بر حسب پیگیری همین موضوع به دیدار هادی سلامی مدیر کل فرودگاه‌های استان رفتیم او که 100 درصد اهداف فرودگاه‌های استان را به سرانجام رسانده است باز هم همانند این 24 ماه مدیریت خود ما را با آغوش باز پذیرا بود.

* لطفا در مورد پروازهای چارتر توضیح دهید و بفرمایید پرواز چارتر به چه نوع پروازی اتلاق می شود؟
سلامی: پرواز چارتر به پروازی اتلاق می‌شود که تمام صندلی‌های آن توسط بخش خصوص اجاره شده باشد در این میان شرکت هواپیمایی که به عنوان اجاره دهنده انجام وظیفه می‌کند هیچ‌گونه دخالتی در امر فروش بلیط نداشته و این اطمینان خاطر را پیدا می‌کند که در صورت خالی ماندن صندلی‌های هواپیما ضرری متوجه آنها نخواهد بود.

*در مورد مهم‌ترین عوامل در اعلام موافقت یک شرکت هواپیمایی در اجاره دادن صندلی‌ها توضیح دهید؟
سلامی: در مرحله نخست شرکت هواپیمایی به دنبال تامین مالی جهت پرداخت حداقل 6 ماه از قرارداد خود توسط درخواست کننده است و در صورتی که در این مورد مشکلی وجود نداشته باشد عواملی همچون تعداد فروند هواپیما و ارائه یک برنامه پروازی منطقی و مورد تایید دو طرف قرارداد می‌توانند از عوامل مهم در موافقت اجاره یک هواپیما تاثیر‌گذار باشد.

* در مورد تلاش‌های صورت گرفته در دوران مدیریت خود به جهت راه‌اندازی پرواز یاد شده توضیح بفرمایید؟
سلامی: در کشور تعداد 17 شرکت هواپیمایی وجود دارد که امور مربوط به حمل و نقل هوایی را انجام می‌دهند، ما حداقل با 60 درصد این شرکت‌ها طی چندین مرحله مکاتبه و جلسه حضوری داشته‌ایم و نتیجه تمام این تلاش‌ها به یک مورد مهم ختم شده و آن هم تامین مالی از سمت استان بوده است.

* در مورد مشکلات شرکت‌های هواپیمایی بفرمایید؟
سلامی: به دلیل تحریم‌های ظالمانه، مشکلاتی در این چند سال دامن‌گیر این شرکت‌ها شده است به طوری که تعداد 250 فروند هواپیما در کشور موجود است که 110 فروند آن دچار نقص فنی بوده و به دلیل تحریم‌ها در انتظار خرید قطعه بوده و امکان پرواز ندارند.
وی گفت: همین امر موجب شده با کمبود شدید هواپیما در ناوگان هوایی مواجه شویم و از آن طرف هم شرکت‌های هواپیمایی با وجود این مشکلات و کمبودها تنها در صورتی که این تضمین را داشته باشند که متضرر نمی‌شوند حاضر به همکاری خواهند شد.

* لطفا در مورد تامین مالی برای راه‌انداری پرواز کیش توضیح دهید؟
سلامی: جلسات متعددی با متخصصان امر گردشگری، برخی از نمایندگان استان، آژانس‌های هواپیمایی سطح استان و همچنین بخش خصوصی صورت پذیرفته اما همچنان هیچ‌گونه حمایتی از بخش‌های یاد شده در جهت تامین مالی نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: بهترین شرایط جهت سفر به جزیره کیش برای متقاضیان به مدت سه روز و دو شب اقامت است و محدود بودن شرایط زمانی ایرلاین‌ها جهت امور حمل و نقل، افزایش هزینه تور جهت یک شب اقامت بیشتر و کمبود درخواست به اقامت بیشتر سبب استقبال از بازه زمانی فوق شده است و این بدین معنا است که هفته‌ای دو پرواز باید به مقصد کیش برقرار شود و این در حالی است جهت این دو پرواز باید از  شرکت‌های هواپیمایی تعداد 320 صندلی برای یک هفته و هر پرواز 160 نفر مسافر اجاره شود.
سلامی اضافه کرد: با بررسی‌های انجام گرفته این تعداد درخواست در طول یک هفته نه تنها در استان بلکه از استان‌های نزدیک به خراسان جنوبی همانند سیستان و بلوچستان نیز میسر نیست و از آن طرف به دلایل فنی و ظرفیت سوخت مورد نیاز و دلایلی که اشاره شد شرکت‌های هواپیمایی با کمبود ناوگان مواجه بوده و امکان هماهنگی هواپیماهایی با ظرفیت کمتر را جهت چارتر ندارند.

* علت عدم راه‌اندازی پرواز کیش چیست؟
سلامی: از عوامل عدم راه‌اندازی پرواز کیش عدم تامین مالی و کمبود مسافر است و کمبود مسافر علتی در کاهش قدرت ریسک بخش خصوص در تامین مالی است.

* چه راهکارهایی برای راه‌اندازی پرواز کیش و یا دیگر مسیرهای پر تردد وجود دارد؟
سلامی: تاسیس ایر لاین به مرکزیت بیرجند، خرید هواپیما توسط استان و سپردن عملیات آن به شرکت‌های هواپیمایی، اعطای تسهیلات به شرکت‌های هواپیمایی و اخذ تعهد مهم و دقیق با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای بیس نمودن پرواز در استان را از راهکارهای مهم در راه‌اندازی پرواز کیش و یا دیگر مسیرهای پرتردد دانست.

او با تمام این مشکلات باز هم اعتقاد و امید به عملی شدن پرواز را دارد و از قول‌های مساعد استاندار، در جلسه اخیر خود با پرویزی می‌گوید و باز هم بر این نکته تاکید دارد که وظیفه فرودگاه فراهم کردن زیر ساخت شرایط جهت انجام پرواز امن و ایمن است و  به لطف پروردگار و زحمات پرسنل فرودگاه بیرجند، آمادگی کامل جهت انجام روزانه 50 پرواز را دارد و در این میان باید مدیران استانی و بخش خصوصی مانند همیشه به یاری این بخش آمده و موجب راه‌اندازی پروازهای بیشتر و در نتیجه توسعه استان شوند.

به راستی حق مردمانی که فرودگاه‌شان سومین فرودگاه کشور است بیش از این می‌باشد و باید دید مدیران برای توسعه استان که مهم‌ترین عامل آن توسعه حمل و نقل هوایی آن است تغییر کند.
:::::::::::::::::::::::::::::
گزارش از ایمان صدری

منبع: فارس
Share/Save/Bookmark
کد مطلب:۷۸۳
مرجع : فارس
کلمات کليدی: خراسان جنوبی، بیرجند، خراسان، خراسان تایم، کمبود ، منابع مالی ، فرودگاه ، کیش