حماسه نهم دی ماه و حضور عاشورایی مردم حماسه ساز و ولایتمدار ایران اسلامی در راهپیمایی 9 دی ماه 1388 نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و برگ زریّن دیگری در افتخارات مرد و زن ایرانی به حساب میآید، روزی است که مردم ایران نشان دادند دشمنان خود و انقلاب خود را به خوبی میشناسند و هرگز فریب حیلهها و نیرنگهای آنان را نمیخورند.
حماسه 9 دی نماد عزّت، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمانهای انقلاب ایستادهاند و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آنها بایستد در برابر تمام دنیای آنها خواهند ایستاد.
با توجه به نزدیکی به حماسه 9 دی در همین زمینه با سید مصطفی موسوینژاد تحلیلگر سیاسی خراسانجنوبی گفتوگویی داشتیم.
خراسان تایم: آنچه امروز در مقوله فتنه میتوان به آن اشاره کرد ورود برخی پیاده نظامهای فتنه در مسئولیتهای مهم و کلیدی است به نظر شما در امر ریشهیابی فتنه کمی کوتاهی نشده است؟
موسوینژاد: بسیاری از افرادی که در فتنه نقش اساسی داشته است تاکنون از مسئولیتهای مهم کشور کنار گذاشته شدهاند اما به دلیل کوتاهی برخی از نهادها بعضی از این افراد به مسئولیتهایی در کشور راه یافتهاند.
به طور کلی به هر میزان که ما در مقابله با حضور فتنه گران در مسئولیتهای مهم کشوری کوتاه بیاییم باعث خواهد شد افرادی که با نظام مشکل دارند مجددا به دنبال فتنه دیگری باشند و خیالشان راحت باشد که اگر فتنهای را انجام بدهند مجددا میتوانند به پستهای کلیدی راه پیدا کنند.
خراسانتایم: بعد از فتنه 88، رهبر انقلاب بارها برای تشریح وقایع فتنه به وقایع صدر اسلام رجوع میکردند و فتنه را با این وسیله تبیین میکردند، عدهای از افراد که بسیاری از آنها سهمی در فتنه بودند، این را مطرح میکردند که وقایع 1400 سال پیش نمیتواند وجه تحلیلی برای اتفاقات عصر کنونی باشد. نظر شما در این مورد چیست؟
موسوینژاد: تاریخ برای درس گرفتن است به طوری که حضرت علی (ع) در نهج البلاغه خطاب به امام حسن(ع) فرمودند:<< من آنچنان تاریخ پیشینیان را میدانم که گویا با آن افراد زندگی کردهام>> لذا اگر کسی از تاریخ درس نگیرد بسیاری از اتفاقات و وقایع تاریخی دوباره برای او تکرار میشود.
اگر ما از وقایع تاریخی صدر اسلام درس نگیریم همان بلاهایی که بر سر ائمه آمد شاید بر سر ما هم بیاید لذا تاریخ دانستن یک فضیلت است و ما باید همیشه تاریخ را بدانیم و وقایع زمان خودمان را با وقایع تاریخی به صورت دقیق مقایسه کنیم البته بعضی مواقع مقایسههای تاریخی درست نیست، برای مثال پیرامون برجام آن را مانند صلح حدیبیه میگفتند در صورتی که کاملا متفاوت بود یا برای مذاکرات برجام میگفتند که ما از امام حسین(ع) درس مذاکره گرفتیم اینها برداشتهای اشتباه تاریخی است .
به طور کلی اگر تاریخ درست خوانده شود و درست تصویر داده شود میتواند تاثیر بسیار خوبی در ادامه زندگی سیاسی ما داشته باشد.
خراسانتایم: ریشه این فتنه و استحاله سران فتنه از چه زمانی شکل گرفت. بعد از انتخابات یا سالهای پس از انقلاب در این موضوع موثر بود؟
موسوینژاد: در پاسخ باید گفت که بستگی دارد به اینکه ببینیم چه کسانی مدنظر هستند، استحاله سرانه فتنه یک بحث است و ریشه فتنه بحث دیگری است .
ریشه فتنه برمیگردد به اوایل انقلاب که از همان سالهای اول جریان و گروهی به دنبال براندازی نظام بودند حالا به هر صورتی، از طریق کودتا، تحمیل جنگ، روی کار آوردن گزینههایی که مخالف ولی فقیه باشند یا فتنههای سالهای 78 و 88 و دیگر موارد از این قبیل که هرگز نخواهد خوابید و ادامه دار خواهد بود.
اما استحاله سران فتنه نیز بحث جدایی است، آقای کروبی چندین سال نماینده مجلس و رئیس مجلس بودند ایشان جزئی از نظام بودند و حتی در سال ۸۸ جزئی از نظام بودند اما ایشان میخواستند که قدرت را به دست بیاورند و قدرت ایشان را به این راه کشید از سویی دیگر آقای میرحسین موسوی نیز از دیدگاه من بیشتر از روی ساده لوحی وارد این داستان شد، ایشان بعد از نخست وزیری و مسائلی که برای او پیش آمد از ریاست کنار کشیدند و به امور هنری مشغول شد تا سال ۸۸ که ایشان را آورند و کاندیدا شدند و اطرافیان ایشان نیز به او گفتند که رای میآورد و روزهای آخر میگفتند که صد درصد رای میآورد و باورش شده بود که رای آوردنش قطعی شده است لذا زمانی که نتایج را دید نتوانست شکست را بپذیرد و به هر صورتی که بود میخواست پیروز انتخابات باشد اما راهی که انتخاب کرد راه اشتباهی بود در نتیجه قدرت طلبی و ساده لوحی دو عنصر در میرحسین موسوی بود که باعث شد این اتفاقات در سال ۸۸ برای او رخ بدهد.
خراسانتایم: اگر بخواهید یک ریشهیابی از فتنه 88 داشته باشید بفرمایید که حماسه 9 دی در چه شرایط و بستری در سال 88 رقم خورد؟
موسوینژاد: حماسه ۹ دی زمانی رخ داد که مردم از چندین ماه فتنه در کشور خسته شده بودند و این باعث شده بود که احساسات مردمی و ناراحتی آنها از شرایط زیاد شود و زمانی که این بی احترامیها به عزای امام حسین (ع) صورت گرفت دیگر مردم نتوانستند تحمل کنند و اینگونه جواب آنها را دادند و آن اتفاق در شرایطی رخ داد که بستر آن از قبل مهیا شده بود و فقط منتظر یک جرقه برای رخ دادن بود.
خراسانتایم: تأثیر 9 دی بر خاموش شدن فتنه سال 88 چه بود؟
موسوینژاد: در واقع 9 دی بزرگترین نقطه عطف خاموش شدن فتنه بود زیرا بعد از 9 دی جمعیت فتنهگران با کاهش بسیار شدیدی مواجه شد و مردم خودشان را از آنها جدا کرده بودند از سویی دیگر کسانی که به دنبال براندازی نظام بودند بعد از 9دی فهمیدند که دیگر برای برگشتن نمیتوان راه را ادامه داد اما در هر صورت عدهای که درگیر شده بودند یا مزدور بودند و پول میگرفتند که کشور را نا آرام نگه دارند همچنان بر طبل فتنه میکوبیدند که ته ماندههای آنها از ۲۵ بهمن به بعد جمع شدند.
خراسانتایم: به نظر شما چرا 9 دی در تاریخ 35 ساله انقلاب اسلامی برجسته شد و در تاریخ ماند. چه مختصاتی را در مانایی حماسه 9 دی موثر میدانید؟
موسوی نژاد: ببینید 9 دی از چند دیدگاه مهم بود، اگر به یاد داشته باشیم بعد از وقایع ۱۸تیر راهپیمایی ۲۳ تیر بود که فتنه را جمع کرد اما به اندازه 9 دی ماندگار نشد زیرا فتنه ۸۸ ابعاد بسیار بزرگتری، برنامهریزی بسیار وسیعتری داشت و این برنامهریزی از داخل و خارج کشور صورت گرفته بود و ابعاد فتنه بسیار رشد کرده بود لذا زمانی که فتنه برچیده شد در تاریخ جمهوری اسلامی ایران ماندگار شد و خواهد بود از سوی دیگر آن چیزی که مهم بود این بود که ورق را در 9 دی امام حسین(ع) برگرداند زیرا بعد از آن همه توهینی که فتنهگران در روز عاشورا انجام دادند مردم واکنش نشان دادند و نتوانستند این بیاحترامی و بیحرمتی به عزای امام حسین (ع) را تحمل کنند لذا این دو دیدگاه که یکی ابعاد بزرگ فتنه و دیگری جمع کردن فتنه توسط امام حسین(ع) بود میشود گفت این دو مورد باعث ماندگاری حماسه ۹ دی در تاریخ جمهوری اسلامی شده است.