شنبه ۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۲
رئیس کمیته تربیت اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت:

آموزش و پرورش در عمل به سند تحول بنیادین کوتاهی کرد

رئیس کمیته تربیت اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: سند تحول بنیادین یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش محسوب می‌شود اما آن گونه که باید به آن پرداخته نشده و به آن عمل نمی‌شود.
آموزش و پرورش در عمل به سند تحول بنیادین کوتاهی کرد
 
به گزارش گروه سیاسی خراسان‌تایم به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر عبادی در برنامه زنده تلویزیونی پرسشگر با اشاره به مسائل مهمی درباره طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند 2030 گفت: بحث فرهنگ و تربیت در آموزش و پرورش نکته‌ای است که به نظرم در سال های‌گذشته اگر بگوییم مغفول مانده و به آن توجه نشده، اشتباه نگفته‌ایم.
وی افزود: تفکری که در چند دهه گذشته شاهد بوده و با آن روبه‌رو هستیم سبقت گرفتن تعلیم از تربیت است و متأسفانه در عمل به مقوله تربیت پرداخته نشده و اهمیت آن نیز درک نشده است.
رئیس کمیته تربیت اسلامی مجلس بیان کرد: برخی از مشکلاتی که در کشور داریم از اختلاس‌ها گرفته تا عدم فرهنگ کار و مسئولیت، ریشه در فرهنگ و تربیت دارد و وجود این عوامل نیز به این دلیل است که به مبحث فرهنگ و تربیت پرداخته نشده است.
عبادی گفت: تمام دنیا آموزش و پرورش را در کنار فرهنگ قرار داده‌اند و فرهنگشان را با اهمیت‌تر از تعلیم‌شان می‌دانند. ژاپن و فنلاند، قدرتمندترین نظام آموزش و پرورش دنیا را دارند، این کشورها در بحث مسئولیت پذیری و فرهنگ به گونه‌ای عمل می‌کنند تا دانش‌آموزان بعد از فارغ التحصیلی، مسئولیت پذیری و راستگویی را یاد گرفته و دروغ را امری نامیمون بدانند.
وی افزود: این کشورها برای آینده دانش آموزان برنامه‌ریزی می‌کنند اما در کشور ما اینگونه نیست و علیرغم اینکه دارای برنامه هستیم اما اجرا نمی‌شود.  سند تحول بنیادین یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش محسوب می‌شود اما آنگونه که باید به آن پرداخته نشده و به آن عمل نمی‌گردد.
نماینده بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: خروجی آموزش و پرورش کشور به گونه‌ای شده است که علیرغم اینکه فرد فارغ التحصیل شده و دارای رتبه‌های بالای کنکور، مسئولیت پذیری و امانت داری را به خوبی یاد نگرفته لذا دچار مشکل می‌شود اینگونه عمل کردن و عدم تربیت درست در فرهنگ، زنگ خطری برای آموزش و پرورش و دیگران است.
عبادی بیان کرد: ارزش و اهمیت فرهنگ آنقدر بالاست که هیچ نابسامانی در جامعه امروز ایران نمی‌توان گفت که به این مقوله ارتباط ندارد و ریشه بحث‌های سیاسی، عمرانی، سیاسی و جامعه شناسی، همه به فرهنگ بر می‌گردد و متاسفانه فرهنگ عقیم مانده و به آن به صورت کاریکاتوری نگاه می‌شود.
رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ دستگاهی حتی وزارت علوم به اندازه آموزش و پرورش نمی‌تواند برای دانش آموز اقدامات فرهنگی انجام دهد.
وی افزود: نطفه بودجه هر دستگاهی در دولت شکل می‌گیرد و هنگامی که به مجلس ارائه می‌شود امکان تغییر آن در حد 5 درصد است بنابراین اگر بخواهیم بگوییم که از طرف مجلس در بحث فرهنگ، بودجه‌ای مناسب در نظر گرفته شود هیچ زمانی این امکان وجود نداشته و هیچ زمانی نیز این امکان وجود نخواهد داشت مگر اینکه در سازمان برنامه و بودجه دولت توجه ویژه‌ای به این مقوله بشود.
عبادی تصریح کرد: اهمیت فرهنگ حتی در خانواده ها نیز وجود ندارد و اغلب مادران و پدران، فرزندشان را تنها از نظر نمره مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌دهند.
وی عنوان کرد: متاسفانه به صورت کاریکاتوری به سراغ فرهنگ رفته‌ایم و هنگامی که به این موضوع پرداخته می‌شود اغلب ذهن‌ها به سمت حجاب و عفاف می‌رود در حالی که این یکی از بخش‌های فرهنگ به حساب می‌آید ذیل فرهنگ اسلامی، فرهنگ مدنی هم دیده شده که ضعف زیادی در آن داریم و مسئولیت پذیری، نظم، راستگویی و قانون پذیری از جمله آنهاست که البته در سند تحول بنیادی نیز به این موارد اشاره شده است.
نماینده بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه فرهنگ عقیم مانده است در جامعه‌ای که نام جامعه اسلامی را یدک می‌کشد و نظامی که پشتوانه آن نظام اسلامی است هنگامی که می‌بینیم، نظم زیرپا قرار گرفته و تخلفاتی صورت می‌گیرد، اگر بخواهیم بر روی حجاب و عفاف کار کنیم نتیجه خوبی به عمل نمی‌آید.
عبادی بیان کرد: وقتی یک شهروند، بی نظمی، دروغ گویی، اختلاس را می‌بیند، مطمئنا حجاب نیز جایگاهش را از دست می‌دهد و هنگامی که به کشورهای خارجی سفر می‌کند و بی حجابی را در کنار نظم در رانندگی و مسئولیت پذیری آنها مشاهده می‌کند، دچار دوگانگی شده و نگاهش به کلی منفی می‌شود.
وی افزود: تعریف ما از فرهنگ نیز به صورت کاریکاتوری، برخی مواقع حرف از امر به معروف و نهی از منکر که می شود بلافاصله ذهن‌ها به سمت معظلات فرهنگی و دوستی‌های بین دختر و پسر می‌رود، اما نباید ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای آن مسئول بالادستی که فساد کرده و در مسئولیت خود کوتاهی می‌کند، حساس شود و امر به معروف و نهی از منکر کند؟
نماینده بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در موضوع امر و معروف و نهی از منکر و روایتی که در این خصوص آمده است (اگر به امر به معروف و نهی از منکر توجه نکنیند، اشرار بر شما مسلط خواهند شد) اغلب به بحث قدرت پرداخته شده، لذا نباید از این مقوله غافل شد.
عبادی عنوان کرد: دینی که امروز به مردم معرفی می‌کنیم، دینی آیینی است که یک فرد دعای کمیل برود، در نماز جمعه شرکت کند اما به دیگر مسائل آن چنان که باید توجه نمی‌شود.
وی اظهار داشت: ما به شدت به سمت آیین سوق پیدا کرده‌ایم و در سبک زندگی نیز تنها چند مورد را مدنظر قرار داده‌ایم که البته بسیار مهم هستند، اما متاسفانه به دیگر مقوله‌ها که دین برای آن برنامه داده است، توجه نمی‌شود.
نماینده بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: در حیطه آموزش و پرورش کافی است که تنها به سند تحول بنیادین عمل شود، این سند در سال 89 به تصویب رسیده اما تاکنون آیین‌نامه‌ها و بخش نامه‌ها به درستی تدوین نشده است و ایرادی که به شورای عالی فرهنگی نیز داریم این است که دستگاه نظارتی که باید بر عمل به این سند وجود داشته باشد، شکل نگرفته است.
وی اظهار داشت: دین اسلام دینی کاملی است و تمامی موضوعات را در بر می‌گیرد، لذا باید مسئولان دستگاه‌ها به تمامی ابعاد آن توجه کافی را داشته باشند.


انتهای پیام/4
Share/Save/Bookmark
کد مطلب:۱۵۸۶۳
کلمات کليدی: خراسان‌تایم , سند تحول بنیادین , آموزش و پرورش