پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۷
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی خبر داد

ساخت آزادراه بیرجند-قاین در دستور کار/ ردیف اعتباری پروژه راه‌آهن خراسان‌جنوبی ضعیف است

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت: باید 145 کیلومتر آزاد راه در سطح استان ایجاد شود که ساخت آزادراه در حدفاصل سربیشه به سمت بیرجند و نهایت به قاین و سربیشه به سمت مرز ماهیرود در برنامه راه و شهرسازی استان قرار دارد.
ساخت آزادراه بیرجند-قاین در دستور کار/ ردیف اعتباری پروژه راه‌آهن خراسان‌جنوبی ضعیف است
 
به گزارش گروه اجتماعی خراسان‌تایم به نقل از خبرگزاری فارس، مهدی جعفری صبح امروز در نشست خبری با اشاره به حوزه خدمات‌رسانی راه و شهرسازی، اظهار داشت: اداره کل راه و شهرسازی استان در دو بخش راه و مسکن به مردم خدمات ارائه می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی از نظر طول راه‌ها ششمین استان کشور است، تصریح کرد: بالغ‌بر پنج درصد راه‌های کشور که بالغ بر 16 هزار کیلومتر است در محدوده خراسان‌‌جنوبی قرار دارد که از این میزان 11 هزار کیلومتر آسفالت شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه طول راه‌های فرعی استان سه هزار و 600 کیلومتر و طول راه‌های آسفالته روستایی پنج هزار و 653 کیلومتر است، یادآور شد: برای رسیدن به متوسط کشوری در حوزه باندهای دوم باید 500 کیلومتر باند دوم ساخته و به باندهای دوم استان افزوده گردد.
جعفری ادامه داد: همچنین برای رسیدن به متوسط کشوری در حوزه راه‌های اصلی باید 481 کیلومتر راه اصلی در استان ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ‌گونه آزادراهی در استان وجود ندارد، افزود: در این راستا باید 145 کیلومتر آزاد راه در سطح استان ایجاد شود که ساخت آزادراه در حدفاصل سربیشه به سمت بیرجند و نهایت به قاین و سربیشه به سمت مرز ماهیرود در برنامه راه و شهرسازی استان قرار دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی مجموع اعتبار اداره کل راه و شهرسازی استان را در سال جاری بالغ‌بر 180 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تاکنون 45 درصد این اعتبار به مبلغ 80 میلیارد تومان تخصیص یافته است.
جعفری با اشاره به اینکه در حال حاضر 18 پروژه ملی با مبلغ 131 میلیارد تومان و 139 پروژه از محل اعتبارات استانی بالغ بر حدود 53 میلیارد تومان در دستور کار راه و شهرسازی استان قرار دارد، اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ساخت بالغ‌ بر 500 کیلومتر راه روستایی، 480 کیلومتر باند دوم و 200 کیلومتر راه اصلی و فرعی در سطح استان در دست اقدام است.
وی بیان داشت: از مجموع 10 کریدور اصلی کشور دو کریدور شامل کریدور چابهار، بیرجند به مشهد به طول 424 کیلومتر و کریدور بندرعباس، راهور، فردوس، بجستان به مشهد به طول 356 کیلومتر در محدوده خراسان‌جنوبی قرار دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: در کریدور چابهار، بیرجند به مشهد از مجموع 424 کیلومتر محدوده استان تاکنون 177 کیلومتر معادل 42 درصد آن به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر شش پیمانکار در این مسیر مشغول فعالیت بوده و 25 کیلومتر از آن آسفالت شده ولی هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.
جعفری ادامه داد: همچنین در کریدور دوم نیز از مجموع 356 کیلومتر محدوده استان 188 کیلومتر معادل 53 درصد آن به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر پنج پیمانکار در این مسیر مشغول فعالیت بوده و 15 کیلومتر آسفالت شده ولی هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.
وی یکی از سیاست‌های راه و شهرسازی در خراسان‌جنوبی را افزایش باندهای دوم دانست و  یادآور شد: حدود 167 کیلومتر باند دوم در استان آماده آسفالت بوده که اگر این میزان تکمیل گردد در طی پنج سال اخیر در باندهای دوم 200 درصد رشد داشته‌ایم.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی به پروژه‌های باند دوم در استان اشاره کرد و ادامه داد: تعداد 12 پروژه باند دوم به طول یک‌هزار و 865 کیلومتر در استان تعریف شده که از این میزان 474 کیلومتر در دست اقدام و 511 کیلومتر آسفالت شده است.
جعفری با بیان اینکه از 918 روستای بالای 20 خانوار جمعیت در استان 821 روستا دارای راه آسفالته و 89 روستا فاقد راه آسفالته هستند، تصریح کرد: شهرستان‌های بیرجند، درمیان و نهبندان هر کدام دارای 16 روستای فاقد راه آسفالته و شهرستان طبس دارای  پنج روستای بالای 20 خانوار فاقد راه آسفالته است.
وی با اشاره به برنامه‌های راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی طی دهه فجر، عنوان کرد: ایجاد 50 کیلومتر راه روستایی و فرعی جزو برنامه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان در دهه فجر امسال است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی یکی از پروژه‌های مهم استان که جزو پروژه‌های ملی محسوب می‌گردد را مسیر ماهیرود به سمت مرکز استان فراه افغانستان دانست و افزود: این مسیر در افزایش صادرات  و بخش حمل و نقل استان بسیار تأثیرگذار است.
جعفری اضافه کرد: در صورت تکمیل پروژه در این مسیر 400 کیلومتر طول ترانزیت کشور به افغانستان و کشورهای آسیای میانه کاهش می‌یابد.
وی اعلام کرد: تاکنون 63 کیلومتر از این محور از مرز ماهیرود تا روستای قلعه‌کاه افغانستان آسفالت شده و این روستا تا مرکز استان فراه که 53 کیلومتر بوده هنوز باقی مانده اما کارهای زیرسازی در 43 کیلومتر از مسیر باقی مانده، انجام شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه کار اصلی پروژه محور بیرجند-قاین در شهریورماه سال 93 آغاز شده و در حال حاضر 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تبیین کرد: 45 کیلومتر از این محور به بهره‌بردای و از 55 کیلومتر باقی‌مانده هشت کیلومتر آسفالت شده است.
جعفری با بیان اینکه میزان مطالبات پیمانکاران این پروژه 36 میلیارد تومان است، تصریح کرد: در حال حاضر برای تکمیل این پروژه اعتباری معادل 120 میلیارد تومان مورد نیاز است که راهکارهای متفاوتی برای تأمین این اعتبار ارائه شده است.
وی به بحث راه‌آهن استان اشاره و با اعلام اینکه این پروژه از سال 93 در ردیف بودجه قرار گرفته ولی متأسفانه اعتبارات آن بسیار کم است، اضافه کرد: برای ساخت راه‌آهن در استان دو راهکار پیشنهاد شده که شامل استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی و جذب سرمایه‌گذار خارجی است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی به راه‌آهن فردوس اشاره کرد و افزود: طول این راه‌آهن 70 کیلومتر بوده که روز یکشنبه هفته آینده پیمانکار آن مشخص و به زودی کلنگ‌زنی آن آغاز می‌گردد.
جعفری به مشکل زمین‌های حریم شهر اشاره کرد و گفت: هیچ زمینی در حریم شهر به محدوده شهر ملحق نخواهد شد و اگر فردی بخواهد زمینی را خرید و فروش نماید باید قبل از آن از اداره راه و شهرسازی استعلام کند.

انتهای پیام/4
Share/Save/Bookmark
کد مطلب:۲۰۲۲۹
کلمات کليدی: خراسان‌تایم , شهرداری , شهرسازی