به گزارش گروه سیاسی خراسانتایم به نقل از فارس، حجتالاسلام مجتبی شیدایی با اشاره به جایگاه امام حسن مجتبی(ع)، اظهار داشت: جایگاه حضرت را صحابه و یاران پیامبر(ص) به خوبی میدانستند به گونهای که در مجلسی ابوذر به سمت حضرت رفته و بر دستان ایشان بوسه میزند که این کار اعتراض برخی را به دنبال دارد که ابوذر در جواب میگوید اگر آنچه من از شخصیت ایشان میدانم را شما میدانستید به کار من معترض نمیشدید.
وی عنوان داشت: پیامبر(ص) در بیانی رسا فرمودند که اگر عقلانیت را در یک شخصیتی مجسم کنیم فرزندم حسن(ع) تجسم عقلانیت است و این سخن حکایت از جایگاه بلند حضرت در سیره پیامبر(ص) دارد.
کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه امام مجتبی(ع) در دوران خلافت حضرت علی(ع) کمکحال حضرت هستند، گفت: در جنگ جمل امیرالمؤمنین ایشان را به عنوان فردی که نیروهای مردمی را بسیج کند به میان مردم فرستادند و مطمئناً این فرد باید جایگاهی در میان مردم میداشت.
شیدایی ادامه داد: علم، شجاعت، خرد و جایگاه و محبوبیت مردمی امام حسن(ع) بسیار بالا بود و مورد اعتماد مردم بودند.
وی با اشاره به حضور جدی و شجاعانه امام مجتبی(ع) در جنگ صفین اضافه کرد: اقامه نماز جمعه در غیاب حضرت علی(ع) و حضور فعال در جنگها گوشهای از جایگاه حضرت را نشان میدهد.
کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: مردم کوفه با میل خود به سراغ امام برای بیعت میروند و حضرت به عنوان خلیفه رقیبی نداشتند.
شیدایی در پاسخ به این سؤال که چگونه مردمی که امیرالمؤمنین را تنها گذاشتند با فرزند ایشان بیعت کردند، بیان داشت: اهالی کوفه برای بقای خود راهی جز بیعت نمیدیدند چراکه در مقابل شام بودند و شام رقیب کوفه بود و برای مصون بودن از خطر به حضرت پناه بردند.
وی افزود: در نقل قولها داریم که کسانی که بیعت کردند لزوماً شیعه نبودند و همچنین تعدادی از خوارج نیز با حضرت بیعت داشتند تا در سایه ایشان با معاویه بجنگند.
کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: امام با جمعیت شکننده کوفه آشنا بوده و میدانند که حامیان بر اساس مصالح سیاسی، اقتصادی و تاکتیکی حول امام جمع شدهاند.
شیدایی عنوان داشت: معاویه دنبال این بود که امام را به خلافت خود قانع کند و امام جز جنگ راه حل دیگری نداشتند و به همین دلیل سپاه 12 هزار نفری به فرماندهی عبیداللهابنعباس را میفرستند و خودشان به دنبال نیروی بیشتری بودند چراکه در برابر سپاه معاویه به نیروهای بیشتری نیاز بود.
وی ادامه داد: معاویه در برابر عبیدالله با نیرنگ و دروغ میگوید بنا به صلح است و ما با امام مذاکره کردهایم و عبیدالله که فردی که زخمخورده معاویه بود و دو فرزندش را مزدوران معاویه کشته بودند با چربزبانی و نیرنگ به لشکر معاویه میپیوندد و دو سوم از لشکر به سمت معاویه میروند.
کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به جنگ رسانهای امویان، گفت: شایعه صلح امام با معاویه و حربه جنگ روانی به گونهای بود که حتی برخی خوارج موضوع ضربه زدن و ترور حضرت را مطرح و زخم عمیقی که توسط خنجر توسط برخی از خوارج به حضرت وارد شد نتیجه همین توطئهها بود.
شیدایی بیان داشت: در سخنان حضرت با مردم کوفه و همراهان میفرمایند که من با شما چه کنم؟ اشراف و بزرگان شما گفتند که خواهان صلح هستند و بخش زیادی از شما فریبخورده و به اردوگاه معاویه رفتند.
وی ادامه داد: حضرت در مجموع شرایط را به گونهای دیدند که اگر جنگی رخ دهد افراد محدودی خواهند ماند و شیعیان مخلص بدون اینکه سودی نصیب جامعه اسلامی شود از بین خواهند رفت.
کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: حضرت ناچار به پذیرش صلح شدند و البته مفاد صلح به گونهای بود که دست معاویه را در خیلی از کارها میبست و از برخی لحاظ یک نرمش قهرمانانه بود.
شیدایی افزود: متأسفانه ضربه صلح زهری بود که ضعف ایمان، بصیرت و آگاهی مردم موجب آن شد.
وی اظهار داشت: همانطور که در زمان امام حسن (ع) دشمن با نیرنگ و دروغ وارد شد امروز نیز با نیرنگ بین مردم و مسؤولین فاصله میاندازند.
کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه در عصر ارتباطات جنگ رسانهای بسیار پررنگ است، گفت: اگر اعتماد بین مردم و مسؤولین از بین برود و شایعات حاکم شود دشمن سیاستهای خود را اعمال میکند.
شیدایی خاطرنشان کرد: باید امامت امت خود را بشناسیم و مسیر را تعیین و بر اساس بصیرت تصمیم بگیریم.
انتهای پیام/4