به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خراسان تایم به نقل از خبرگزاری فارس؛ معلم نام آشنایی است که زحمات زیادی را برای تربیت دانشآموزان میکشد.
فرزندان ما در دهه اول زندگی خود با معلم آشنا میشوند و از او علم و دانش را میآموزند که آن را سرلوحه زندگی خود قرار دهند.
دانشآموزان ساعات زیادی از عمر خود را در کنار معلم میگذرانند و علاوه بر کسب علم از رفتار و کردار معلم خود نیز الگوبرداری میکنند به همین علت است که میتوان گفت: معلمان، اولیای دوم دانشآموزان محسوب میشوند.
معلمی یکی از شغلهای مهم و مورد نیاز جامعه است که نبود آن سبب به بیراهه کشانده شدن فرزندان یک خانواده را به همراه دارد.
در رابطه با اهمیت تدریس و معلمی همین بس که پیامبراکرم(ص) میفرمایند: "در میان صدقههایی که مردم میدهند، هیچ صدقهای ارزندهتر از یاد دادن علم و دانش نیست".
تدریس مشکلات فراوانی را دارد چراکه تربیت، راهنمایی و هدایت یک کلاس 30 نفره با افکار متفاوت کار بسیار مشکل و طاقتفرسایی است.
در برخی موارد این مشکلات با رفتن به روستا برای تدریس چندین برابر میشود، معلم روستا باید علاوه بر تحمل مسیر طولانی، رنج دوری از خانواده را نیز تحمل کند.
در روستاهایی که فاصله طولانی به شهرها دارند، معلمها در همان روستا مانده و آخر هفته به شهر خود باز میگردند ولی در روستاهایی که فاصله طولانی ندارند هر روز این مسیر را طی کرده و صبح در کلاس خود حاضر میشوند.
با این همه سختی است که معلمی را شغل انبیاء میدانند چراکه انبیای الهی نیز برای راهنمایی و ارشاد انسانها فرستاده شدند و در این راه سختیهای زیادی را متحمل میشدند و در برخی موارد مورد توهین و بدزبانی نیز قرار میگرفتند.
در حال حاضر نیز کوتاهیهای زیادی در رابطه با شغل این قشر زحمتکش در جامعه رخ میدهد که نیاز به توجه ویژه مسوولان دارد.
مقام معظم رهبری نیز در دیداری که با معلمان در 13 اردیبهشتماه سال جاری داشتند، فرمودند: کار مخلصانه و برای خدا، ماندگار و موجب نجات است و زمینه کار مخلصانه در شغل معلمی، کاملاً وجود دارد.
رهبر معظم انقلاب تأکید کردند: البته اخلاص و قناعت جامعه معلمان نباید موجب غفلت مسوولان از مسائل مادی و معیشتی این جامعه سختکوش شود و همچنان که بارها گفتهایم و باز هم میگوییم، هر هزینه و بودجهای که در آموزشوپرورش صرف میشود، در واقع سرمایهگذاری است.
خراسان جنوبی یکی از استانهای کویری کشور است که در شرقیترین نقطه ایران قرار گرفته است و با کشور افغانستان هم مرز است.
تدریس در مناطق مرزی این استان کار سخت و طاقتفرسایی است و مشکل نبود آب در روستاها نیز سختی زندگی را برای معلمان در این روستاها افزایش میدهد.
وجود عشایر در این استان نیز سبب ایجاد مدارس عشایری در استان شده است که در این استان تعداد 260 مدرسه عشایری با تعداد 10 هزار دانشآموز وجود دارد که تعداد حدود 850 معلم کار تدریس آنها را برعهده دارند.
در این استان همچنین تعداد 2 هزار و 238 مدرسه با 8 هزار و 84 کلاس درس وجود که از این تعداد یکهزار و 381 مدرسه روستایی است.
امکانات رفاهی در مدارس روستایی و عشایری استان مانند شهرها وجود ندارد و این امر خود مشکلاتی را برای تدریس در اینگونه مدارس ایجاد کرده است.
تدریس در مدارس روستایی و عشایری به سبب کمی دانشآموزان نیز مشکلاتی را برای معلمان ایجاد میکند چراکه معلم باید همزمان چند پایه مختلف را تدریس کند و این امر سختیهای خود را دارد علاوه بر اینکه دانشآموزان نیز با اینگونه تحصیل از آموزش درست برخوردار نمیشوند.
با این همه تاکیداتی که در رابطه با شغل معلمی صورت میگیرد در برخی موارد دیده میشود که معلمان ما به حقوق خود نرسیده و از وضع موجود شاکی هستند.
گروهی از معلمان به صورت حقالتدریسی فعالیت میکنند و از ادامه شغل خود مطمئن نیستند تا برای آینده خود برنامهریزی داشته باشند.
در این رابطه خبرنگار ما با یکی از معلمان بیرجندی به گفتوگو نشسته است.
یکی از معلمان حقالتدیسی بیرجندی اظهار داشت: مسوولان آموزش و پرورش استان پیگیر جریان ثبتنام و گرفتن اطلاعات از معلمان غیررسمی براساس قانون اصلاح تبصره 10 ماده 17 تعیین تکلیف استخدامی معلمان حقالتدریس و آموزشیاران که تا 30 آبانماه فرصت ثبتنام آنها هست، نمیشوند.
محمدی تصریح کرد: این در حالی است که این امر در سایر استانها آغاز شده و پیگیری میشود.
یکی دیگر از معلمان حقالتدریسیدر بیرجند اظهار داشت: ما معلمان هنوز تکلیف مشخصی نداریم و نمیتوانیم برای زندگی آینده خود تصمیم بگیریم.
رضایی با بیان اینکه مسوولان باید هر چه زودتر تکلیف ما را مشخص کنند، تصریح کرد: در این شرایط ما نمیتوانیم از شغل دیگری نیز استفاده کنیم.
این معلم ادامه داد: بیشتر ما معلمان از گروه جوان جامعه هستیم که از کمبود اشتغال در جامعه امروز رنج میبریم.
در ادامه برای پیگیری و رفع مشکل این گروه از معلمان به سراغ مدیرکل آموزش و پروش خراسان جنوبی رفتیم.
عباس لامعی اظهار داشت: موضوع از طریق نامه به شماره 680/42533/2200 در تاریخ 22 آبان ماه جاری به ادارات شهرستانها و مناطق تابعه ارسال شده است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر موضوع تهیه بانک اطلاعاتی از مشمولان بوده و بکارگیری افراد حائز شرایط در صورت وجود مجوز در سنوات آتی صورت میگیرد.
حال باید منتظر بود که سرنوشت معلمان حقالتدریس چه خواهد شد؛ ساماندهی میشوند یا بلاتکلیف میمانند؟
:::::::::::::::::::::::::::
گزارش از: زهرا محمدی