يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۲
مدیر مدرسه طبیعت کنکاج در خراسان‌جنوبی:

آپارتمان‌نشینی خطری که آینده کودکان و طبیعت را تهدید می‌کند

مدیر مدرسه طبیعت کنکاج در خراسان‌جنوبی گفت: کودکانی که به دور از بازی‌های دسته جمعی محله‌ای در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند، روز به روز از عشق و علاقه‌شان به محیط‌های طبیعی کاسته می‌شود و این برای کودکان و آینده طبیعت خطرناک است.
آپارتمان‌نشینی خطری که آینده کودکان و طبیعت را تهدید می‌کند
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خراسان تایم به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ آرش مودی با اشاره به اینکه کودکان امروزه با وجود افزایش دانسته‌هایشان قدرت ابتکار کمتری دارند، گفت: کودکان امروزه خشنودی کمتر، کم حرف‌تر، از نظر جسمی بسیار ضعیف هستند و همه این‌ها به دلیل دوری از فضاهای باز طبیعی و محصور شدن در فضای کوچک است.

وی، یکی از راه‌های درمان و کنترل بیماری‌هایی مانند اوتیسم و بیش فعالی کودکان را ارتباط با طبیعت و همبازی شدن با حیوانات عنوان کرد و افزود: آغاز فعالیت مدارس طبیعت در ایران، تاثیر مثبتی روی درمان کودکان اوتیسم و بیش فعال داشته‌ است.

مدیر مدرسه طبیعت کنکاج تاکیدکرد: کودکانی که کودکی خود را به دور از بازی‌های دسته جمعی محله‌ای در آپارتمان‌های کوچک و بریده از هر جلوه طبیعت می‌گذرانند، روز به روز از عشق و علاقه‌شان به محیط‌های طبیعی کاسته می‌شود و این برای کودکان و آینده طبیعت خطرناک است.

مودی با اشاره به اینکه تجربه آزادانه طبیعت از اهداف این مدرسه است، تصریح کرد: طبیعت یکی از تاثیرگذارترین عناصر رشد فیزیکی، عاطفی، ادراکی و حتی اخلاقی انسان است.

وی ادامه داد: در گرو این تجربه شاد، آزاد و به‌دور از محدودیت و آموزش مستقیمی که مانع بروز خلاقیت در این سنین می‌شود، کودک می‌تواند کاوش، کشف و تخیل کند و در نتیجه از او موجودی خلاق، مبتکر، ریسک‌پذیر، دوستدار حیوانات و محیط‌های طبیعی بسازد.

مدیر مدرسه طبیعت کنکاج با اشاره به فعالیت تسهیلگران در مدرسه طبیعت، گفت: فعالیت تسهیلگران مدارس طبیعت ارتباط بین کودک و طبیعت را تسهیل و در کودک انگیزه ایجاد می‌کنند ولی هیچگاه از علم کودکان فراتر نمی‌روند.

مودی با اشاره به اینکه در مدارس طبیعت هیچ آموزش مستقیمی وجود ندارد، تصریح کرد: در مدرسه طبیعت کودکان با بازی، تمرین زندگی می‌کنند و با آزمون و خطا آموزش می‌بینند و تسهیلگر به طور غیرمستقیم نقش مهمی را ایفا می‌کند.
وی ادامه داد: در واقع تسهیلگر جواب هیچ سوالی را به کودکان نمی‌گوید اما کودک را در کاوش و کشف جواب همراهی می‌کند و این یادگیری ماندگار است.

مدیر مدرسه طبیعت کنکاج اظهارکرد: مدرسه طبیعت کنکاج به مزرعه متروک شباهت دارد و سعی شده بخشی از سازه‌های روستایی را در این مدرسه شبیه‌سازی کنیم.

مودی ادامه داد: سازه‌هایی از جمله یک خانه سنتی کاهگلی به مساحت 85 متر مربع، خانه درختی، برکه، گلخانه، مزارع کاشت، محل نگهداری حیوانات، فضای شن‌بازی و سازه‌های تعادلی از جمله سازه‌های این مدرسه است.

وی خاطرنشان کرد: برای ساخت بیشتر این سازه‌ها کودکان مشارکت داشتند و حتی کودکان خانه‌های چوبی ساخته‌اند که ما دخالتی نداشته‌ایم.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب:۴۱۳۴
کلمات کليدی: آپارتمان‌نشینی، خطر، آینده، کودکان ،طبیعت